1985 -

ügyességi

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

 

Egy vadnyugati bank hivatalnokaként dolgozunk, munkakörünk azonban kevésbé adminisztratív jellegű, sokkal inkább a fegyverforgatásra kell a hangsúlyt helyezni. Feladatunk a bank megvédése a rablóktól. Sajnos a közbiztonság, elég gyatra errefelé, így számos fegyveres, álarcos bandita tesz "látogatást" bankunk felé, őket egyszerűen le kell puffantani... Figyelnünk kell viszont, nehogy véletlenül egy, a bankunkba betévedő tisztességes ügyfelet lőjünk le! Az eredeti játékot a Sega készítette el pénzbedobós automatára Bank Panic címmel 1984-ben, ezt a Spectrum verzió követte 1985-ben, de 1986 folyamán elkészült C64-re, Amstrad CPC-re, így majd' minden 8 bites géptulajdonos ismerheti.

C64
Amstrad CPC

A bank épületében 12 (!) ajtó helyezkedik el kör alakban. Egyszerre 3 ajtót látunk, a bank addig tart nyitva, míg mind a 12 ajtóban pénzt nem raknak letétbe. A képernyő felső sorában láthatunk a 12 ajtóhoz tartozó kék rekeszt, a sorszámok közöl egyszerre 3 látható piros alapon, épp ezekre az ajtókra nézünk. Mindig csak az a 3 ajtó van nyitva, amerre éppen nézünk, így nem kell attól tartani, hogy hátba puffantanak. Az ajtókon véletlenszerűen lépnek be a szereplők. Amikor az adott ajtón megtörtént legalább egy befizetés, a hozzá tartozó kék mezőben egy dollár-jel jelzi, hogy ebben az ajtóban nincs több dolgunk aznapra, tovább görgethetjük a képernyőt. A játék sikeres teljesítéséhez elengedhetetlenül szükséges, hogy ismerjük a "szereplőket":

Az első csoportot a tisztességes polgárok. A hölgy és a borostás úriember a kezében szorongatott összeget szeretné bankunkban biztonságba helyezni. A kisgyerek fejéről némi jutalompontért lelövöldözhetjük a kalapokat. Az utolsó kalap alatt vagy egy bombát, vagy egy pénzeszacskót találunk. A pénzt lelőve plusz bevételhez jutunk, a bombát inkább hagyjuk "békén"...

Az állarcos banditák nem pénzt szeretnének betenni pénzintézetünkbe, hanem kivenni, mégpedig jó sokat. Ne adjunk esélyt nekik, habozás nélkül lőjünk!

A legtöbb gondot a harmadik csoport fog okozni a játék folyamán. Az ő szándékukat nem lehet előre látni, csak akkor szabad őket lelőni, ha fegyvert rántanak! (Az állarcos úriember annyiban kivételt képez, hogy ő mindig fegyvert ránt, de ezt meg kell várnunk!)

Újabb ajtók felé csak akkor tudunk fordulni, ha az összes ajtó becsukódik, és egy pár pillanatig nem érkezik sem ügyfél, sem bandita. A nap végén - amikor minden ajtóban történt befizetés - hazafelé még egy párbajt kell vívnunk egyszerre 3 (!) banditával. Figyelnünk kell arra, hogy csak akkor szabad őket lelőni, amikor már fegyvert rántottak.
Az egymást követő 9 napban egyre nehezebb dolguk lesz, az utolsó 2 napon pedig már esti szürkületet idézve sötét alapon, inverzben láthatjuk a szereplőket.

A játék irányítása nagyon egyszerű, célozni nem nekünk kell, mindössze azt kell eldöntenünk, hogy melyik ajtó felé akarunk lőni! A játékot irányíthatjuk KEMPSTON illesztővel, vagy botkormánnyal. ENTERPRISE tulajdonosok az külső-, belső botkormányt egyaránt használhatják. Botkormányt választva az irányítás a két változatban némileg eltér:

 
Spectrum
Enterprise
Lövés a bal odlali ajtó felé
joy bal + tűz
joy bal
Lövés a középső ajtó felé
joy fel + tűz
joy fel
Lövés a jobb odlali ajtó felé
joy jobb + tűz
joy jobb
Fordulás balra
joy balra
'O'
Fordulás jobbra
joy jobbra
'P'
Kilépés a játékból
CAPS SHIFT + SPACE
STOP

Spectrum-on sajnos a középső ajtóban álló civilt könnyen lelőhetjük "véletlenül", ha rossz ütemben nyomjuk meg a tűz gombot, és mozdítjuk el a botkormányt! Kivételesen, most érdemesebb a billentyűzetet választani:

 
Spectrum, Enterprise
Lövés a bal odlali ajtó felé
'1'
Lövés a középső ajtó felé
2'
Lövés a jobb odlali ajtó felé
'3'
Fordulás balra
'O'
Fordulás jobbra
'P'

Örökélet: POKE 52518,182