2007 - Weird Science Software

akció

Spectrum (48k)

Enterprise



Kevés olyan játék van, mely jobban "összenőtt" a C64-el, mint a Wizard of Wor. Pedig a C64 verzió maga is konverzió, az eredetit a nyolcvanas ével egyik legnagyobb pénzbedobós automatákat gyártó cége, a Midway jelentette meg 1980-ban. Az eredeti játék nem aratott túl nagy sikert, annál inkább a C64 verzió. A program sikere nem a "true color, nagyon SVGA" grafikának, vagy a 48 kHz-s hangoknak volt köszönhető, hanem az izgalmas "multiplayer" játékmenetnek. A legtöbb Spectrum tulajdonos bizonyára hallott "Commodor-os" barátaitól élménybeszámolót éjszakába nyúló lövöldözésről, mely egy idő után egymás aprításába torkollott (a szörnyek már csak "zavartak"...). Kicsit érthetetlen, hogy a Spectrum tulajdonosok "kimaradtak a jóból", de a magyar WSS Team jóvoltából 24 (!) év után (a C64-es változat 1983-ban jelent meg!) Spectrum-on is vadászhatunk a szörnyekre.

Arcade
C64

A történet egy poszt-apokaliptikus, elképzelt közeljövőben játszódik, amikor is egy unatkozó megalomániás halandó - fellelt ősi kéziratokból - kitanulja a varázslás rég elfeledett tudományát. Egy "search and destroy" elit kommandó tagjai vagyunk, szörnyirtásra indulunk a varázsló labirintusába. A játék lényege egyszerű, de nagyszerű: a varázslót, illetve annak teremtményeit kell megsemmisítenünk egy labirintusban. A játék 25 labirintust tartalmaz, amiket minden játékban véletlenszerű sorrendben kapunk. Egy játékban nem láthatjuk mind a 25 labirintust! A játékos(ok) a képernyő alján, egy-egy biztonságot jelentő menedékből indulhatnak, de nem lehet itt akármeddig "sumákolni" 10 másodperc után mindenképpen kinyílik az ajtó. Két játékos módban figyelnünk kell arra, hogy nehogy véletlenül egymást lőjük le! Bár pontot kapunk a másik játékos lelövéséért, mindenképpen eredményesebb inkább összefogni.
A labirintusokban 4 féle szörny kóricál, valamint a varázsló is feltűnik időnként, ha megsemmisítettük az összes teremtményét.

  • A kék Burwor: kék, sárkányszerű lény Vele fogunk a legtöbbször találkozni, hiszen alapesetben mindegyik pálya elején a labirintusok Burworokkal vannak tele. Elpusztítását 100 ponttal jutalmazza a gép.
  • Garwor: sárga, Tyrannosaurus Rex-szerű lény. Előszeretettel változik láthatatlanná, pár másodpercre. (Ilyenkor a radarra kell hagyatkoznunk (lásd később). 200 pontot kapunk érte.
  • Thorwor: piros, skorpiószerű lény. 500 pontot ér nekünk.
  • Worluk: rovarszerű lény. Lleginkább egy óriási légyhez hasonlít, azután tűnik fel, miután az összes Burwor-t, Garwor-t, Thorwor-t elpusztítottuk. Lőni nem tud de repül, tehát nagyon gyors, ha nem sikerül lelőni, pár másodperc után elmenekül valamelyik kijáraton. Érdemes elkapni, hiszen 1000 pontot kapunk érte, és a következő pálya dupla pontokért megy. (Utolérni nem tudjuk, javasolt a kijáratok közelében várni rá.)
  • A varázsló a legveszélyesebb ellenfél, mindig csak akkor tűnik fel, ha minden teremtményét elpusztítottuk. Sűrűn teleportálja magát a labirintus más-más pontjára, miközben lövöldözik. Ha nem tudjuk időben lelőni, pár másodperc után angolosan távozik.

Jobb ha sietünk, ugyanis a szörnyek egyre gyorsabbak lesznek! Az első pályán, ha a játékos kilövi az utolsó Burwort, egy Garwor jelenik meg. Ha a Garwort is kilövi, egy Thorwor jelenik meg. A második pályán, ha kilövi az utolsó előtti és utolsó Burwort, helyettük Garworok jelennek meg, és így tovább, míg a hatodik pályától már minden Burwor után jelenik meg Garwor és Thorwor (ugyanis minden pálya 6 Burworral indul). A Worluk és a Wizard of Wor csak speciális, bónusz pályákon jelennek meg, miután a játékos az utolsó Thorwort is lelőtte, és csak a második pályától kezdődően. Kétfajta bónusz pálya van, az egyik a Worluknak, a másik pedig a Wizard of Wornak, mindkettőn az oldalsó ajtók folyamatosan aktívak. Minden labirintus jobb és bal oldalán található egy-egy ajtó, melyek össze vannak kapcsolva egymással. Így az egyik ajtón belépve a Worriorok átjuthatnak a másik ajtóhoz. Ha az ajtókat használják, azok deaktiválódnak, így ezután egyszerű falként funkcionálnak. Bizonyos idő elteltével az ajtók ismét aktiválódnak. Az ajtókat a szörnyek és a Worriorok egyaránt használhatják. Érdemes tudni, hogy a lövedékek kioltják egymást!
A labirintus alatt, középen egy radart láthatunk, melyen a szörnyeket követhetjük nyomon. A radarnak akkor vesszük hasznát, amikor "fokozódik a helyzet", (mint említetem a Garwor-ok időnként láthatatlanná változnak). A láthatatlan szörny is bánt, és le is tudjuk lőni! Lézerfegyverünkben szerencsére végtelen mennyiségű energia van.
A játékot a ZX Interface II illesztővel irányíthatjuk, így mindkét játékos joystick-al (PORT1 / PORT2) játszhat, akárcsak C64-en! A játékot a tűz megnyomásával indíthatjuk, ha ketten akarunk játszani, ezt a második játékos tegye meg (a port 2-be botkormányról).

Bár nem gondolnánk, de a játék elkészülte nagy programozástechnikai teljesítmény a WSS Team-től. Míg a C64 a sprite-kezelést hardware-ből végzi, addig Spectrum-on ezt a programozónak kell megcsinálnia, ami a processzort dolgoztatja. A programnak - más játékokhoz viszonyítva is - elég sok sprite-ot kell mozgatnia, figyelni az ütközéseket. Ezt Spectrum-on elfogadható sebességgel szinte lehetetlen kivitelezni. Pontosabban lehet, de csak csapnivalóan, darabos mozgatással. Remek példa erre, egy régebbi "próbálkozás": a Wizards's Warrior (érdemes megnézni a játékot, kommentár talán nem szükséges...)!
Nem csoda hát, hogy a játék másfél évig készült.

Az ENTERPRISE verziót a két külső botkormányról vezérelhetjük, a tömörített változatban viszont szabadon beállíthatjuk az irányítást, akár billentyűzetre is. A játékot az F1, vagy F2 megnyomásával indíthatjuk, attól függően egyedül, vagy másodmagunkban szeretnénk játszani.
STOP - játék megszakítása
HOLD (PAUSE) - játék szüneteltetése.
A program RESET-kor elmenti a pontszámtáblát.