World Destruction

1985 - Ventamatic

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

A spanyol Ventamatic játékában a cím szerint a világot kell megmenteni a gonosz űrlények támadásától, viszont a történet szerint "csak" egy nagyvárost. Bárhogy is legyen, a mi feladatunk, hogy az emberiség legmodernebb felfegyverzett űrrepülőgépnek prototípusát beüzemelnünk, amivel elháríthatjuk az idegenek támadását. Apró műhiba, hogy az űrrepülőgép jelenleg megközelíthetetlen helyen parkol... A háttértörténet igencsak szokatlan egy Jet Set Willy-szerű játéktól. Igen szimpatikus vonása azonban a játéknak, hogy ötletes újításokkal dobták fel a játékmenetet, így az sablonosnak a legkevésbé sem nevezhető!
A játék az ominózus város szélétől indul (első kép), amikor már megindult az idegenek inváziója. Ennek megfelelően - a város mellett elterülő, földalatti kísérleti laborban - meglehetősen furcsa dolgok történnek: mindenféle tárgy "kel életre", melyek veszélyesek ránk. A prototípus űrhajó a bázis lejárata fölött, elérhetetlen magasságban parkol. Nincs más hátra, a laboratóriumban kell valami segédeszközt keresnünk. Időlimit szerencsére nincs, viszont van néhány újítás, mely egészen egyedi játékélményt ad:

  • Főhősünknél fegyver is van, mellyel pár másodpercre lebéníthatjuk bármelyik mozgó ellenséget. Ennek általában sok haszna sincs (bár pontot kapunk érte), mert a lebénított ellenségen sem gázolhatunk át. Akkor lehet hasznos, ha egy zsákutcába kell bemennünk valamelyik tárgyért és nem szabad engednünk, hogy az ellenség bejöjjön utánunk. Szerencsére tarsolyunkban - azaz tárunkban - végtelen muníció van.
  • Speciális "tereptárgy" a fehér faldarabka, amely akadályként funkcionál (sem mi, sem az ellenségek nem tudnak rajta áthaladni). Egy jól irányzott rúgással (ld. második kép) azonban ledönthetjük ezeket, így szabaddá válik az út. Ha elhagyjuk a termet és újra visszajövünk, a faldarabkák újra a helyükre kerülnek.
  • Néhány szobában dobbantókat is találhatunk (4. kép). Ezeken ugrálva egyre magasabbra repülünk, majd a megfelelő pillanatban bármelyik irányba továbbugorhatunk róluk.
  • A földalatti laboratórium legalsó termében találjuk küldetésünk célját: egy berendezést (5. kép), amiből - ha elé állunk - , felszerelésünk egy hátra szerelhető rakétával bővül. Ezzel már tetszés szerint repkedhetünk. Igaz ugyan, hogy csak pár másodpercig működik, viszont akárhányszor használhatjuk.
  • Nem szükséges valamennyi villogó tárgyat megszereznünk, de pl. az emberke jutalom életet ad.

Bár a laboratórium nem áll sok képernyőből, a termek többsége bonyolult felépítésű (igaz leomló platók nincsenek, de futószalagok és egyirányú átjárók vannak), és sok ellenség mocorog bennük. Gyakorlatilag a teljes labort be kell járnunk a felszíntől a legalsó teremig oda-vissza, mert a háti rakéta nélkül semmiképpen nem tudjuk befejezni a játékot. Bizony a játék igen nehéz, minimális könnyebbség csak, hogy tetszőleges magasságból leeshetünk. Megemlítendő még, hogy egyik-másik ellenség egészen nehezen kiismerhető, bonyolult útvonalon "közlekedik".
Külön megemlítendő a játék elején látható egyszerű, de mégis ötletes és látványos "intro" és a játék végén megtekinthető "finálé", melyben végre felszállunk a repülővel, és bár a város így is csaknem teljesen elpusztul, de legalább az idegeneket is szanaszét lövöldözzük (sajnos az űrhajót nem mi irányítjuk)... Az ilyen apró ötletek nagyon feldobnak egy-egy játékot, már csak emiatt is érdemes megnézi a programot.

Irányítás:
A menüben:

I - instukciók távirati stílusban,
M - "zene" kikapcsolása (egyébként minden képernyőváltásnál "felcsendül")
T - billentyűzet választása ,
K - Kempston botkormány választása ,
D - demo választása,
J - játék vagy demo indítása.

Játék közben:

1, Q, A, Z - balra,
2, W, S, X - jobbra,
9, O, L, SYMBOL SHIFT - ugrás / repülés, rúgás,
0, P, ENTER,SPACE - lövés,
6 - játék szüneteltetése (folytatás: 7),
R - játék megszakítása.

Ha az "ugrás / rúgás" billentyűt rövid ideig tartjuk nyomva, ugrunk, ha hosszan tartjuk nyomva, rúguk.

Térkép