Yogi Bear

1987 - Piranha

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

Maci Laci az egyik legnépszerűbb rajzfilmfigura volt az 50-es évek végén és ez a népszerűség még ma is tart. A Maci Laci rajzfilmek 1959 és 1962 között jelentek meg először a TV-ben. Maci Laci (Yogi Bear) figuráját William Hanna és Joseph Barbara amerikai animátorok rajzolták, akik a Flinstones családot is megalkották. Maci Laci Először egy képregényben debütált 1959-ben. Első teljes mozi filmje 1964-ben készült Hey There It's Yogi Bear címmel. A ravasz és mosolygós Maci és nélkülözhetetlen társa Bubu (Boo-Boo) a Jellystone Park lakói. Kedvenc elfoglaltságuk, hogy vagy lopkodják a turisták piknikes kosarait, vagy Maci valamelyik ötletével bosszúságot okoznak vadőrének, Mr. Ranger-nek, aki nehztelésének általában nyomatékot is ad.
A játék előzménye, hogy egy csúnya vadász elrabolja Bubut, és most egy ketrecben tartja fogva a háza udvarán. A játék célja barátunk kiszabadítása. Hogy tervünk sikerüljön, meg kell szereznünk a ketrec kulcsát, amit a vadász háza előtt vehetünk fel. Ehhez azonban némi fortélyra is szükségünk lesz! Először 8 nyalókát kell megszereznünk, csak ezután érdemes a vadász házához menni. A ház előtt egy "szőnyegen" kell áthaladnunk. Ha nem a megfelelő mezőre ugrunk, megszólal a ház riasztója, és a vadász pillanatokon belül megérkezik, hogy elhessegesse a betolakodót - jelen esetben minket. Az összegyűjtött nyolc nyalókáért azonban megkapjuk megfejtést, sorban melyik mezőre kell ugranunk. Így nem szólal meg a riasztó (sok időnk azonban így sincs!), a kulcs felvétele után már nem kell a szőnyegen ugrálnunk, hisz a kulcs felvételét a vadász úgyis észreveszi és hazasiet. A kulccsal már kinyithatjuk a ketrecet, barátunk újra szabad!
A már említett vadászon kívül más szereplővel is találkozhatunk, míg elérünk a vadászházhoz:

  • vadőr
  • kiránduló, kopasz fickó
  • horgász

Ha elkapnak az emberek, elvész egy életünk! A halász képez csak kivétel, ő nem foglalkozik velünk, de vadul lóbálja horgászbotját, ha a kampóra akadunk szintén egy életünk bánja. Ha viszont kivárjuk a pillanatot, hogy kirántson egy halat és az le tudjuk csenni a horogról, jóízűen befalatozzuk (energiát kapunk). A park többi lakójával szintén érdemes kerülni a konfrontációt:

  • Szarvas: hosszas kergetőzés után lerázhatjuk, nem ajánlatos hozzáérni! (Éles fordulókkal lemarad.)
  • Kígyók: Vigyáznunk kell, utunkba ne kerüljön. Ha hozzáérünk a fejéhez, megállapíthatjuk, hogy a kígyó a szó valamennyi értelmében mérges...
  • Méhek, madarak, békák: ők sem kergetnek minket célirányosan, de ha karambolozunk velük, energiánk csökken.

A szereplők és az állatok csak egy bizonyos területen mozognak, tehát a szarvas sem fog minket a végtelenségig üldözni, ha elértük területe határát, visszafordul. A szereplőkön kívül más terepakadályok is bosszantásunkat szolgálják:

  • Gödrök, patakok, pocsolyák: elsüllyedünk bennük (-1 élet), át kell ugornunk
  • Kifeszített kötél, kidőlt fatörzs, feltörő vízsugarak: ha átesünk rajtuk, energiánk csökken, inkább ezt is ugorjuk át!

A minket üldöző szereplőkről, szarvastól könnyűszerrel megszabadulhatunk, ha tudjuk, hogy mindig egyenesen felénk próbálnak rohanni, nem nézve, hogy esetleg van-e gödör, pocsolya az útban...
Mint láthatjuk, energiánkra elég sok hatás gyakorol negatív hatást, ráadásul az idő múlásával is lassan folyamatosan csökken! Rendszeresen szükségünk van tehát némi energia utánpótlásra, amit a turisták kintfelejtett elemózsiás kosarainak megdézsmálásával érhetünk el.
A játékképernyő alatti "műszerfalon" balról-jobbra a következőket láthatjuk:

  • Maci képe: az energiánkat jelzi. Ha kevés az energiánk, egy felkiáltójel is figyelmeztet minket. Ha elfogy az energiánk, elvész egy életünk.
  • Nyolc négyzet (kezdetben kérdőjeleket láthatunk bennük): itt jelennek meg az összegyűjtött nyalókák, és a vadász házánál a riasztóberendezés kódját láthatjuk itt.
  • LIVES: életeink száma
  • Bubu ketrece, felette pedig, hogy hány képernyőnyire vagyunk a vadász házától. Jobbra haladva közeledünk a vadászházhoz, balra távolodunk.
  • Naptár: a pontos dátumot jelzi. Sok értelme nincs, de nyár beköszöntével megváltozik a háttér.

Fontosabb helyszínek:

Nyalókák: 186, 130, 115, 98, 73, 66, 44, 10
Elemózsiás kosarak: 198, 193, 183, 177, 168, 161, 158, 156, 129, 99, 91, 68, 56, 46, 39, 32,
Bubu ketrece: 3

A játék teljesítése szempontjából különösen fontos a barlangok használata. Ezzel a különböző helyszínek között tudnunk előre hátra ugorni. Ez nem csak a közlekedésünket könnyíti meg, de ha elvész egy életünk, nem a start pozícióba kerülünk vissza, hanem az utoljára látogatott barlanghoz!

Irányítás: A menüben választhatunk billentyűzetet (P - fel, L - le, X - jobbra, Z - balra, SPACE - tűz), vagy CURSOR, SINCLAIR, KEMPSTON botkormány-illesztőt. További billentyűk: H - játék szüneteltetése, Q - kilépés a játékból.

  • a jobbra - balra + tűz megnyomásával ugorhatunk az adott irányba,
  • tűz + le: lehúzzuk a fejünket (repülő "vadállatok" ellen hatásos),
  • tűz + fel: bokornak álcázhatjuk magunkat. A minket kergető szereplők nem vesznek észre, azonban sok energiát igényel, és az álca magunkra húzása is rövid időt igényel.

A 2-es képernyőn (a riasztón való átjutásnál) megváltozik az irányítás: a tűz + tetszőleges iránybillentyű megnyomásával az adott irányba ugorhatunk.

Örökélet: POKE 33912,24
Át tudunk menni a gödrökön, pocsolyákon, folyókon: POKE 35090,0