Zybex

1989 - Zeppelin Games Ltd.

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (48k)

 

 

 

A Czoken naprendszerben kell rendet teremtenünk a gonosz ellenség soraiban ebben a - Side Arms ihlette - shot-em-up játékban. A játék kivitelezése ugyan teljesen átlagos, a változatos fegyvereknek és az izgalmas játékmenetnek köszönhetően mégis érdemes megemlíteni a jobbak között. Az R-Type rajongóknak biztosan felcsillan a szemük, főleg, ha megtudják, hogy egyszerre ketten is játszhatunk!
Űrhajósunk egy hátára szerelt rakétahajtómű segítségével repül a terep felet, miközben meg kell semmisítenie, vagy ki kell kerülni ez ellenség játékszereit. A legtöbb ketyerének nem elég egy találat, sőt néhány közöttük igen masszív darab. Természetesen időnként felvehető extrákat hagynak maguk után, melyek közül elsőként a fegyvereket érdemes megemlíteni.
Összesen 5 különböző fegyverrendszerre tehetünk szert, melyek mindegyike négy fokozatban fejleszthető! A játékképernyő felett, bal oldalon láthatjuk, hogy a kiválasztott fegyverzet milyen szintű (1-4), ettől jobbra a megszerzett fegyvereket láthatjuk, az aktuális villog. A játék érdekessége, hogy lőni nem kell, emberünk automatikusan, folyamatosan tüzel. A tűz megnyomásával a megszerzett fegyverek között válogathatunk:

  • Az első (balról jobbra) a kezdeti fegyverünk, fejlesztve egyre hosszabb sorozatokat tudunk puffogtatni, valamint egy körülöttünk repkedő szonda is védelmezni fog minket.
  • A második fegyverrel egyszerre több irányba tudunk lőni, 4. szinten folyamatosan, 8 irányba lövöldözünk.
  • A harmadik fegyverrel egyetlen energianyalábot lövünk ki. Pontos találat esetén ez a legerősebb fegyver! Fejlesztve egyre hosszabb az energianyaláb.
  • A negyedik fegyverrel egy ernyőként szétterülő energianyalábot tudunk az ellenségre zúdítani, mely így ugyan gyengébb mint az előző fegyver hatása, viszont nagyobb területre hat. Fejlesztve egyre nagyobb területen szóródik szét a nyaláb, illetve le és felfelé is lövöldözünk egy extra fegyverrel.
  • Az ötödik fegyver szintén energianyalábot lő ki, de ez nem lassan terül szét, hanem falként tarolja le a képernyőt. A fal kifejezés persze csak a 4. szintre fejlesztés esetében értendő szó szerint...

A fegyverek mellett extra életet jelentő űrhajós figurákat is felvehetünk, valamit egy B betűvel jelzett bonusz-tikettet, melyről később szólok.
Nagyon jó ötlet, hogy amennyiben elveszítjük egy életünket, nem veszítjük el az összes fegyverünket, hanem az éppen használt fegyverből veszítünk el egy szintet! Így a játékosnak sem megy el a kedve olyan hamar a kudarctól. Életünk elvesztése esetén a fegyverzet szintjét jelző ikon villog egy pár másodpercig, ilyenkor sérthetetlenek vagyunk, a pálya biztonságos pontjára navigálhatunk. Szokás szerint, a szintek végén egy nagyobb ellenféllel is meg kell küzdenünk (kivéve az első szintet). Ha ezt is legyőzzük, fel kell venni az általa hátrahagyott tárgyat, ekkor értünk jön egy űrhajó, teljesítettük a szintet.
A játékmenet nem lineáris, minden teljesített küldetés után a le-fel irányokkal válogathatunk a 16 küldetés között. (Megjegyzi a gép melyeket teljesítettük már, azokat nem tudjuk ismét kiválasztani). A nehezebb szintek kiválasztásához azonban szükségesek a bonusz-tikettek is, amiket játék közben gyűjtögethetünk. Így ezek nem csak pontszámunk gyarapítását szolgálják a szint végi "elszámolásnál"!

Irányítás: a menüben az '1' és a '2' megnyomásával választhatjuk ki a két játékos irányítását, valamint az 1 vagy két játékos módot. Billentyűzett, vagy Sinclair illesztőt választhatunk, így mindkét játékos botkormánnyal irányíthatja űrhajósát! A billentyűzetkiosztás a következő:

1. játékos: W - fel, Z - le, A - balra, S - jobbra, Q - fegyverváltás.
2. játékos: I - fel, M - le, J - balra, K - jobbra, O - fegyverváltás.
R - kilépés a menübe, H - játék szüneteltetése.

A letölthető verzióban betöltés után kérhetünk örökéletet, így a szokásos POKE elmarad.