Music Machine

A ZX Spectrum megjelenése óta számos kritika érte a szegény BEEP-et, bár ami azt illeti az utóbbi időben egészen szép dolgokat művelnek vele (elég, ha csak a GALACTIC GUNNERS, vagy a RESCUE programot említjük). A SPECTRUM zenei téren való felhasználását több cég is forszírozta az utóbbi időben. Ilyen tervezőmunka egyik eredménye lett a RAM Electronics Ltd. 1986-ban piacra dobott perifériája, amely a MUSIC MACHINE nevet viseli.

A MUSIC MACHINE teljesen kompatibilis a 48/ 128K gépek összes verziójával (kivétel +3). Lehetővé teszi saját zenék, hangok, dallamok, dobritmusok s mindezeken túl speciális effektek komponálását, tervezését. A MUSIC MACHINE végül is egy egyszerűbb szintetizátor. Kezelése a SPECTRUM billentyűzetéről történik, ezen keresztül játszhatunk egyszerűbb hangokat, vagy akár bonyolultabb hangzásokat is. Az effektek tárában szerepel a zongora, az elektromos gitár, a puzón, több egyszerűbb zenei hangszer hangja, különleges effektek (pl. üvegcsörömpölés). A csatlakoztatható mikrofon segítségével külünböző zajhatásokat rögzíthetünk, majd azokat módosítva játszhatjuk vissza. A perifériához tartozó programcsomag 8 demo effektet tartalmaz. Dob hangzásból is 8 áll rendelkezésre, ezekből ritmus-alapokat komponálhatunk össze. A dobokból egyidőben három szólaltatható meg. Az egyéb hangokból, effektekből könyvtár építhető fel, ezek bármikor elmenthetők ill. visszatölthetők.
A MUSIC MACHINE digitális visszhangosítóként is alkalmazható. Ha zenét, vagy mikrofonon keresztül szöveget, zajokat illesztünk a bemenetre, az késleltetve visszahívható. A készülék MIDI port vezérlésére is alkalmas. Lehetőségünk van, hogy egy szintetizátor billentyűzetén lejátszott dallamot, vagy egy effektet eltároljunk, és azt kazettára mentsük, ugyanakkor vezérelhetjük is a szintetizátort a számitógép és a MUSIC MACHINE segítségével.
A MUSIC MACHINE a számítógép I/O port-jára illeszthető, a következő csatlakozókkal rendelkezik:

Ezen túl még a készüléken elhelyezték a továbbmenő I/O csatlakozót is.

A MUSIC MACHINE vezérlő program:

Amikor a programot a LOAD"" paranccsal betöltjük, néhány perc múlva megjelenik a főmenü:

A főmenüben - mint látjuk - az egyes menüpontokat nem feltétlenül a kezdőbetűjükkel tudjuk aktivizálni, az adott parancson belül a nagybetűt kell megkeresnünk, és az annak megfelelő billentyűt kell megnyomnunk (pl. a zongora kiválasztásához 'pianO' az 'O' billentyűt).


  'P' - Play
Belépünk a játék funkcióba. Ilyenkor lejátszhatunk egy megkomponált zenét, vagy dallamot. A játék közben a képernyő alsó részén jelenik meg az aktuális zene vagy dallam neve.
'0' - pianO
Ez a zongora mód, ilyenkor úgy használjuk a SPECTRUM-ot, mint egy billentyős hangszert.
A megfelelő billentyűket megnyomva megszólal a hangszer. A megszólaló hang az aktuális beállított hangnak megfelelő, ez a képernyő alsó részén jelenik meg.
'A' - sAmple editor
Itt szerkeszthetjük mag az adott hangzást.
A képernyő középső részén megjelenik az adott hangzás hullámformája, ez tetszés szerint tovább módosítható, vagy akár egy teljesen új hangzást is előállíthatunk.
'D' - Drums
Ez az opció hasonló a zongora módhoz, azzal a különbséggel, hogy itt dobolhatunk a billentyűzet segítségével.
'E' - dElete
Ezzel az opcióval oldhatjuk meg meglévő hangzásaink törlését. Először meg kell adni azt, hogy mennyi hangzást akarunk törölni, majd ezt követően a hangzásokhoz rendelt azonosító számot kell begépelni.
 
'H' - ecHo
Visszhangosítást tesz lehetővé. Kössünk mikrofont a MUSIC MACHINE-re, majd 'H'-t aktivizálva szóljunk bele, és hallgassuk meg az eredményt.

'R' - sampleR
Ez a funkció első benyomásra elég bonyolultnak tűnik, de aki megpróbálja használni, hamar rájön, hogy nem is olyan nagyon jól használható.
A középen elhelyezett sáv egy modern kazettás deck digitális kijelző műszerére hasonlít, s bármilyen meglepő, a funkciója sem tér el sokban tőle. Ez egy un. szintmérő. Ha szeretnénk felvenni zajokat a mikrofon segítségével, a szintmérő jelzi a zajok erősségét. A sáv felső részén látható 'trigger' jelzés a periféria felső részén elhelyezett szabályzó állásának megfelelő helyzetet mutatja. Célszerű ezt mindig a legjobb szinthez pozícionálni.

'B' - Bar editor
Ezzel a funkcióval két - párhuzamosan megszólaló - hangzás összhatása szerkeszthető meg.
Fontos tisztáznunk, hogy mi a különbség a 'Bar' és a Tone' között. A 'Bar' a dallam, egy jól elkülönített egysége, így a 'Bar' editor segítségével csak egy meghatározott kis egység szerkeszthető.
A 'Tune' a különböző 'Bar' egységek kompilációja, vagyis ha több 'Bar'-t készítettünk el, ez mind összefűzhető tetszőleges láncba (mint a string), s így alakul ki a 'Tune'.
'N' - tuNe editor
Mint említettük itt oldható meg az egyes zenei részletek összefésülése.
Minden szám egy általunk megszerkesztett részletet reprezentál. A dob-ritmus alapok a bal oldalon, a zenei részletek pedig a jobb oldalon jelennek meg.
'U' - drUm editor
Itt szerkeszthetjük meg a 8 lehetséges dobhangzásból kialakítható ritmus alapokat.
A hangzások nevei a bal oldalon jelennek meg. Az ütés-tempó percenként 60 és 240 között állítható be.
'M'- Midi
A MUSIC MACHINE perifériához MIDI billentyűzet, vagy olyan szintetizátor, sequencer, dobgép is csatlakoztatható, amely szabványos MIDI kimenettel lett ellátva.
A dallamokat megkomponálhatjuk a szintetizátoron, és azt eltárolhatjuk a memóriában. Mikrofonon felvett zaj effektek, vagy egyéb, - a sampler-ben megszerkesztett - hangzások, effektek visszajátszhatók a szintetizátor billentyűzetén. A MUSIC MACHINE dupla hangzásai megszólaltathatók a szintetizátoron. Sajnos a MUSIC MACHINE nem teszi lehetővé, hogy saját kimenetén egyidőben szólaljon meg zene és dob is. A MIDI segítségével megtehetjük, hogy játszuk a hangzást a szintetizátor billentyűzetén, és az ezzel szinkronban lévő dob alapot megjeleníthetjük az AUDIO kimeneten.
 
'L'- Load/save
Lehetőségünk van a hangzások ill. azok alkönyvtárainak, vagy dallamok, ill. azok alkönyvtárainak kimentésére és betöltésére. A program alaphelyzetben kazettás magnetofonra végzi a műveleteket, de microdrive-ra is átkonvertálható a BASIC rész egyszerű módosítását követően.

A periféria szíve a digitális/analóg (DAC) ill. az analóg/digitális (A/D) konverter, melyeket 1-1 FERRANTI gyártmányú integrált áramkör testesít meg (ZN 429E8 és ZN 449). Az áramkörnek fontos egysége még egy MOTOROLA 6850 ACIA (Aszinkron Kommunikációs Interface Adapter) a MIDI csatorna vezérléséhez, két szűrő az input/output vonalakra, egy egyszerű mikrofon ill. fejhallgató erősítő. Az ACIA és a ZN 449 számára az órajelet egy kerámikus oszcillátor szolgáltatja.

A MUSIC MACHINE áttörés a SPECTRUM zenei felhasználása terén. Akik behatóan foglalkoznak zenei programozással, nem járnak rosszul vele, ha beszerzik, de előbb-utóbb rá fognak döbbenni, hogy szintetizátorral együtt az eredmény lenyűgöző. Mi a CASIO CZ 101-est tudjuk javasolni, hiszen azzal próbáltuk ki.
Természetesen bármely elektronikus hangszer illeszthető, amely - mint említettük - szabványos MIDI kimenettel rendelkezik. A SPECTRUM, a MUSIC MACHINE, egy szintetizátor, egy dobgép, valamint egy sequencer segítségével akár profi szintű zenét is komponálhatunk.

Spectrum Világ 13. rész