ZX Spectrum 128

Bevezetés


Tartalom

Bemutatjuk a Spectrum 128-at
Összeállítás
Az első lépések
Program betöltése
128 BASIC
Számológép használata
Adattárolás a memóriában
Zene és hang


Bemutatjuk a Spectrum 128-at

A Spectrum 128-ad két számítógép - egy dobozban!
Rendelkezik mindazokkal a tulajdonságokkal, amelyek a Spectrum gépeket a piac legnépszerűbb számítógépeivé tették; és végrehajt minden, Spectrum 16, Spectrum 48 vagy Spectrum+ gépre írt programot.
De a Spectrum 128 új távlatokat nyit a Spectrum-programozásban. 128 kilobyte-os memóriája lehetővé teszi, hogy bonyolultabb programokat futtass, izgalmasabb játékokat játssz vagy több információt tárolj - minden, amit csak végre akarsz hajtani, sokkal könnyebben és sokkal jobban sikerül vele.
A Spectrum 128 sok új, kényelmes lehetőséget is kínál a Spectrum+hoz képest: fejlettebb hanggenerálás, akár szintetizátor vezérlésével is; teljes képernyőkezelés (full screen editor), amellyel könnyebben írhatod meg BASIC programjaidat; és számológép üzemmód. Ezenkívül új csatlakoztatási lehetőségei is vannak: színes monitor, nyomtató vagy egy speciális keypad csatlakoztatására, amely megkönnyíti az editálást.
Egy egyszerű paranccsal kikapcsolhatod mindazt a többletet, ami a Spectrum 128-at jellemzi, és ettől fogva a gép pontosan úgy viselkedik, mint egy régebbi Spectrum + (így játszhatsz Spectrum 48 vagy Spectrum + játékokkal is).
A géphez két leírást találsz. Ez a Bevezetés megmutatja, hogyan állítsd össze a Spectrum 128-rendszert és hogyan használd a speciális lehe­ tőségeit, Másikként megkapod a Spectrum + kézikönyvet, amelyből megtanulhatod, hogyan működik a gép Spectrum +-ként, és hogy hogyan kell BASIC-ben programozni.
Kezdd ennek a Bevezetőnek az olvasásával, ahonnan megtudod, hogyan kapcsold össze a Spectrum 128-rendszer egységeit, hogyan töltsél be Spectrum 128 programokat és hogyan kapcsolhatsz át Spectrum +-ra.
A Bevezetés második részében a Spectrum 128 speciális programozási lehetőségeit írjuk le: hogyan lehet programot beírni és szerkeszteni, hogyan lehet a Számológép üzemmódot használni és hogyan lehet zenét programozni. Ha a BASIC programozást akarod most megtanulni a Spectrum 128 segítségével, inkább a Spectrum + Felhasználói Kézikönyv (User Guide) példáinak kipróbálásával kezdjed.

Összeállítás

Amikor kicsomagolod a Spectrum 128-at, győződj meg róla, hogy minden egységet megkaptál, amit a Spectrum + Kézikönyv negyedik oldalán látsz. (A software-kazetta nem ugyanaz, mint amit ott leírtak). Szükséged lesz még a saját színes tévédre vagy monitorodra, bár használhatsz fekete-fehéret is, ha úgy tetszik. Kell még egy kazettás magnó is, ha bármilyen kazettára rögzített programot akarsz beolvasni.

A Spectrum 128 összekapcsolása
Minden csatlakozót szilárdan kell bedugni a készülékbe - különös tekintettel a tápegységére. Ha véletlenül kikapcsolod a tápegységet vagy kihúzod a dugót, miközben a Spectrum 128 dolgozik, a program nyomtalanul elvész, az összes tárolt információval együtt.
Bizonyos kiegészítő egységek csatlakoztatásakor is körültekintően kell eljárnod. Mint minden más számítógép, a Spectrum 128 is károsodhat, ha némely vezetéket gondatlanul kihúzol vagy bedugsz, miközben a gép be van kapcsolva. Ez főképpen a hátsó, lapos csatlakozóra vonatkozik - például egy botkormány csatlakoztatása esetén. SOHA ne csatlakoztass / kapcsolj szét semmit ezen a buszcsatlakozón a készülék áramtalanítása nélkül! Ha nem így teszed, veszélyezteted a Spectrum 128 vagy a hozzákapcsolt készülék életét, esetleg mindkettőét.
A tévé vagy monitor kiválóan generál elektrosztatikus teret a bekapcsolás utáni pár másodpercben, ugyanígy a kikapcsoláskor. Ha ezalatt az idő alatt csatlakoztatod hozzá a Spectrum 128-at, fatális megrázkódtatást okozhatsz a számítógépnek - így hát hagyd békén a kivezetéseket a tévé vagy monitor be/kikapcsolása után pár másodpercig.
A többi kivezetéssel gazdálkodhatsz akkor is, ha a Spectrum 128 be van kapcsolva, de mivel az egyéb, szintén hálózatról üzemelő berendezések (magnó, nyomtató, stb.) kimenetén feszültséglökések jelenhetnek meg bekapcsoláskor, ezeket csak bekapcsolásuk után csatlakoztasd a géphez.

A Spectrum 128 tápegysége
A hálózathoz csatlakozás pontosan ugyanolyan, mint azt a Spectrum+ könyv ötödik oldalán látod. Amikor befejezted a Spectrum 128 használatát, mindig kapcsold ki a tápegységet és húzd ki a falból.

TV csatlakoztatása
Ha színes vagy fekete-fehér tévével használod a Spectrum 128-at, úgy csat­ lakoztasd őket egymáshoz, ahogyan az a Spectrum + könyv 6-7 oldalán le van írva.
Mivel, ellentétben a Spectrum +-szal, a Spectrum 128-nak nincsen beépített hangszórója, hangja egyenesen a tévébe megy, így annak a hangerőszabályozójával szabályozhatod a Spectrum 128 hangját is. (Ez csak PAL-normájú színes tévénél igaz!)
A Spectrum 128-nak beépített tévé-beállítóábrája van, a legjobb képminőség és hang beállítására. Ha lenyomva tartod a BREAK billentyűt, és eközben kapcsolod be a gépet, vagy nyomod meg a RESET gombot (bal oldalt!), helyesen beállított tévén egy sokszínű ábrát látsz és szaggatott hangot hallasz. Ha nem, kapcsold ki az AFC kapcsolót, ha van ilyen a tévéden, és hangold addig a készüléket, amíg megjelenik a kép és a hang, a lehető legjobb minőségben. Kapcsold vissza az AFC-t és állítsd be a hangerőt és a kép színét, kontrasztját úgy, ahogyan te szereted.

Monitor csatlakoztatása
A Spectrum 128-nak van kimenete RGB vagy videomonitor csatlakoztatására is, ezek jobb képet adnak, mint egy tévé. A Sinclair Research Ltd. készséggel ad tanácsot a monitor kiválasztásával kapcsolatban.
Mivel a monitorok zöme néma, külön erősítőre lehet szükséged a hang számára (lásd később).
A monitor vezetékét a Spectrum 128 RGB csatlakozásába kell dugni. Bár a monitorokat hangolni nem kell, esetleg bizonyos beállításra mégis szükség lehet.
A monitor csatlakoztatására szolgáló kábel beszerezhető a Sinclair Research Ltd-től, de a monitor felőli dugót magadnak kell összehoznod, mivel nincsen egységes szabvány rá. Az alábbi táblázat megadja az RGB csatlakozó bekötését. Ennek ismeretében a monitor eladója tanácsot tud adni a csatlakoztatás tekintetében.

1
2
3
4
5
6
7
8
PAL összetett videojel
Egyenáramú föld
Fényesség kimenet
Összetett szinkron
Függőleges szinkron
Zöld
Piros
Kék
75 ohm, 1,2 Vpp

TTL szintű
TTL szintű
TTL szintű
TTL szintű
TTL szintű
TTL szintű

Keypad csatlakoztatása
A Spectrum 128-hoz kiegészítő billentyűzetet, keypad-ot lehet kapcsolni. A keypad megkönnyíti a programszerkesztést, új lehetőségeket is kínálva (amelyek nem elérhetők a normál billentyűzetről), használható játékok vezérléséhez és számológépként.
A keypad-ot saját kábele köti össze a Spectrum 128-cal, csatlakozója a gép elülső élén található aljzatba illik bele. A Spectrum 128 bekapcsolása után egy kis ideig a keypad még nem él. Figyelem: a keypad nem működik a 48K BASIC, vagyis a Spectrum +-szerű üzemmódban, így nem is kell csatlakoztatni. Nyugodtan ki lehet húzni a Spectrum 128 bekapcsolt állapotában is.

Magnetofon csatlakoztatása
A magnót ugyanúgy kell összekötni a számítógéppel, mint azt a Spectrum + könyv 12-13 oldalán már leírták.
A Spectrum +-szal ellentétben az aljzatok nem a hátoldalon, hanem baloldalt vannak. A kettős kábel akár a magnó és a gép EAR, akár MIC feliratú aljzatainak összekötésére is alkalmas. Az EAR-okat betöltéskor, a MIC-eket kimentéskor kösd össze; de ne legyen egyszerre mind a kettő bedugva. Ezeket a vezetékeket is, természetesen, a Spectrum 128 kikapcsolása nélkül kezelheted.
A magnót külső erősítőként is használhatod; lásd a Spectrum + könyv 37. oldalát.

MICRODRIVE(OK) csatlakoztatása
A Sinclair Microdrive-ok nagyszerűen alkalmasak programok tárolására, a kazettás magnónál sokkal gyorsabban, A Spectrum 128-hoz egy Sinclair Interface 1 segítségével kapcsolhatod, nézz utána a Spectrum + könyv 46-47 oldalain.

Botkormány csatlakoztatása
A botkormányt is interface áramkör közbeiktatásával tolhatod be.
a Spectrum 128 hátsó csatlakozósávjába - ezt az áramkört a botkormánnyal együtt kell beszerezni. Győződj meg arról is, hogy a kiszemelt botkormány-típus alkalmas-e a meglévő játékprogramjaidhoz, mivel sokfélét találhatsz belőlük. A botkormány interface-ét ne bántsd, amíg, a Spectrum 128 be van kapcsolva.

Nyomtató csatlakoztatása
A Spectrum 128-hoz használhatsz bármilyen RS232 szabványú nyomtatót (ez a legelterjedtebb), vagy másféle berendezést, RS232 interface-en keresztül. Az erre alkalmas nyomtatók jegyzéke beszerezhető a Sinclair Research-től.
A nyomtató csatlakozója a bal oldalon levő RS232 aljzatba kerül, speciális összekötő kábel alkalmazásával - beszerezhető a Sinclair Research-nél.
ZX Printer vagy egyéb Spectrumokhoz tervezett korábbi nyomtató szintén használható, de csak a 48K BASIC üzemmódban, A Sinclair 128 kibővített, 128K BASIC üzemmódjában nem használhatók. Az ilyen nyomtatók a hátsó csatlakozósavra kapcsolódnak.

Zeneszerszámok csatlakoztatása
A Sinclair 128 segítségével elektronikus hangszereket (szintetizátor, dobgép, stb.) is lehet vezérelni, ha azok elfogadnak MIDI szabvány szerinti jeleket. További részleteket lásd a Bevezetés végén.
Az összekapcsoláshoz MIDI kábel szükséges, ez megvásárolható a Sinclair Research-nál.

Egyéb perifériák csatlakoztatása
A Sinclair 128-hoz egyéb perifériák széles skáláját lehet még kapcsolni, például fényceruzát, lemezmeghajtókat vagy modemeket. Győződj meg arról, hogy a használt berendezések kompatibilisek a Sinclair 128-cal és más Spectrum gépekkel. Az összekapcsolás kérdéseiről a szállító cégek adnak felvilágosítást.

Az első lépések

Amint bekapcsolod a számítógépet vagy megnyomod a baloldalon ta lálható reset (törlő-) gombot, a képernyőn megjelenik a Sinclair 128 főmenüje; a szükséges üzemmódot pár billentyű lenyomásával kiválaszthatod:

Tape Loader Betöltő
128 BASIC

128k BASIC

Calculator Számológép
48 BASIC 48k BASIC (Spectrum + üzemmód)
Tape Tester Magnóteszt

Kezdetben a "Tape Loader" feliraton látod a kék szinű sávot, az ún, kurzort: ez jelöli ki a választott lehetőséget, opciót. A lefelé és felfelé mutató nyíllal jelzett billentyűk segítségével (akár a billentyűzeten, akár a keypadon) mozgathatod a kurzort. Amint elérte a kívánt üzemmód feliratát, az ENTER (keypad esetén a CMND) billentyű lenyomásával indíthatod el a kívánt üzemmódot.

Betöltő
Ezzel a funkcióval nagy sebességgel töltheted be a 128 BASIC-ben irt programokat. Spectrum 48, Spectrum 16 vagy Spectrum + programok betöltésére nem alkalmas! A következő fejezetben találod meg a Betöltő részletes leírását.

128K BASIC
Ebben az üzemmódban írhatod meg a saját, 128K BASIC programjaidat. Ez a BASIC nagyon hasonló a szokványos Spectrum BASIC-hez, de néhány új paranccsal kibővítve, könnyebb programszerkesztési lehetőséggel használhatod. A nyelv a Spectrum + könyvben van leírva, az új lehetőségeket ez a Bevezetés ismerteti.

Számológép
Ebben az üzemmódban a billentyűzet vagy a keypad egyszerűen zsebszámológépként működik. A műveletek és eredményeik a képernyőn meg jelennek. A "Számológép használata" fejezet ad eligazítást róla.

48K BASIC
Ha ezt választod, a Spectrum 128 pontosan úgy fog működni, mint egy valódi Spectrum +, így betöltheted a 16K vagy 48K Spectrum programokat vagy saját programokat írhatsz 48 BASIC-ben.
Ha ezt az opciót választod, a képernyő törlődik és az alján az 1982-es copyright felirat jelenik meg, ahogy az a Spectrum + könyv 6. oldalán szerepel. Mivel ilyenkor a számítógép Spectrum +-ként működik, nem használhatod a 128 BASIC extra tulajdonságait, a keypadot - bár a monitorprogramhoz így is hozzáférhetsz.
Ha egy programod van a Spectrum 128 memóriájában, amikor a 48 BASIC opciót választod, az elvész. Megmentésére, 48 BASIC-be átvitelére szolgál a SPECTRUM utasítás. Mindazonáltal, a 128 BASIC speciális utasításait (pl. zenegenerálás) a 48 BASIC nem fogadja el.
Ezek után a gép a 48K állásban lesz egészen a kikapcsolásig vagy a következő resetig - más mód nincsen a 128 BASIC-be való visszatérésre.

Magnóteszt
Ezzel az üzemmóddal meggyőződhetsz arról, hogy jól állítottad-e be a magnó hangerőszabályozóját. A következő fejezet vezet be a hasz nálat rejtelmeibe.

Program betöltése

A Sinclair 128 alkalmas mind vásárolt, mind az általad írt és szalagon, microdrive-on vagy lemezen tárolt programjaid futtatására. Minden Sinclair 128-ra írt programot végrehajt, de a Sinclair +, Sinclair 48, Sinclair 16 gépekre írtak jelentős részét is. A kétféle típushoz kétféle beolvasási szisztémát kell használnod: rendkívül valószínűtlen, hogy a rosszul betöltött program mégis működjön.
A betöltés hibái minimalizálhatók a M agnóteszt használatával.

Mit? Hogyan?
A különböző betöltési módszereket az alábbiakban magyarázzuk meg. Ez a rövid lista segít a szükséges módszer kiválasztásában:

128K program betöltése
A Betöltő opció olyan kazettán tárolt 128K programok betöltéséhez használható, amelyek beolvasódnának egy egyszerű LOAD"" utasítás segítségével is (a legtöbb kereskedelmi forgalomba került program ilyen). Microdrive vagy lemez esetén nem alkalmazható, és a kisszámú, speciális beolvasást igénylő programoknál sem.
A Betöltő használata előtt győződj meg a magnó helyes csatlakoz tatásáról (lásd 6. oldal), aztán a főmenüből válaszd ki a Betöltő opciót. Ha az adott programot először olvasod be a Sinclair 128-ba, kezdheted a betöltést a Magnóteszt opciónál is (lásd később). Egyébként csak indítsd el a magnót a PLAY gombbal és várd meg a betöltést - minden automatikusan zajlik le.
Ha a program nem tölthető be a Betöltővel az említett okok miatt, válaszd a 128 BASIC opciót és a programhoz mellékelt utasítás szerint végezd el a betöltést. Szükség esetén olvasd át a 128 BASIC fejezetet, a betöltő utasítások gépbe juttatása tekintetében.

48K és 16K programok betöltése
Válaszd a 48 BASIC opciót és a Spectrum + könyv szerint végezd el a beolvasást.

Problémáid vannak?
A legtöbb beolvasási hiba nem jelenti a számítógép vagy a program hibáját. Ha nem sikerül a beolvasás, először gondolj utána, hogy a jó módszert használtad-e? Esetleg 128K programot akartál betölteni a 48 BASIC-ből, vagy viszont?
Aztán ellenőrizd a magnó helyes hangerő-állását a Magnóteszt segítségével. Hasonlóan hasznos lehet, ha a beolvasási hibákkal foglalkozó hibakereső táblázatot is áttanulmányozod a Spectrum + könyv 16. oldalán.

Magnóteszt
A Magnóteszt nagyszerű lehetőséget kínál ahhoz, hogy az adott szalaghoz beállíthasd az optimális hangerőt. Ez nagymértékben megkönnyíti a beolvasást, de rossz magnó vagy rossz felvétel esetén még ez sem garantálja a tökéletes beolvasást.
Csatlakoztasd a magnót és tedd be a szóban forgó kazettát. Olyan részt keressél a szalagon, ahol már szól a program. Válaszd ki a Magnótesztet a főmenüből. Egy vízszintes kék vonalat fogsz látni, egy világoskék kockával a bal szélén. Indítsd el a magnót és ekkor a kocka a jobb oldal felé fog elmozogni. Addig állítgasd a hangerőt, amíg a kocka a leginkább kitér jobbra.
Hagyd a szabályozót ebben az állásban, tekerd vissza a szalagot. Most úgy töltheted be a programot, ahogy azt normálisan kell. Érdemes feljegyezni a kazetta borítójára a hangerőszabályozó állását!

128 BASIC

Ebben az üzemmódban írhatod meg a saját 128 BASIC programjaidat, szerkesztheted a már megírt programokat vagy utasításokat adhatsz ki, például, egy másképpen nem beolvasható program betöltésére. Ha ismerős vagy a Spectrum BASIC-ben (lásd a Könyvet), feltűnhet, hogy a 128 BASIC nagyon hasonlít ehhez, de néhány új utasítása is van. De a legnagyobb különbség a begépelésben van.
A szokványos Spectrum BASIC-ekben a kulcsszavakat egy billentyű lenyomásával (néha még egy-két másik megnyomása után) írhattad be. Ilyenkor az egész kulcsszó (ahogy magán a billentyűn látható) kií ródott a képernyőre. A 128 BASIC nem ismeri ezt a kulcsszóbevitelt. Minden szót teljes egészében, betűről betűre be kell írni.
Ebben az üzemmódban bármely 128 BASIC programot beírhatsz, sőt, sok 48K és 16K program is beírható a 128 BASIC-ben, így a Spectrum + könyvben található példák is. Nem számit, hogy eredetileg, a Spectrum 16/48 gépeken ezeket egy-egy billentyű lenyomásával írták be. Mindazonáltal megfigyelheted, hogy némelyik előző verzióra irt program nem fut rendesen a Spectrum 128-on.
Jól jegyezd meg, hogy a TRUE VIDEO és INVERSE VIDEO nem használatos a 128 BASIC-ben. Helyettük (ahogy a Könyv 31, oldalán szerepel) az INVERSE 1 és INVERSE 0 a szokásos.
A 128 BASIC-ben a kiterjesztett üzemmód (EXTEND billentyű) csak pár szimbólum begépeléséhez jó. Ilyen karakterek beírásához: nyomd meg az EXTEND MODE billentyűt, aztán a kívánt billentyűt (amelyik fölött a szükséges karaktert találod) és a SYMBOL SHIFT-et egyszerre. A karakter beírása után automatikusan visszakerülsz az EXTEND módból. <=, >= és <> két-két karakternek számítanak! A GRAPHICS ugyanúgy működik, mint a többi Spectrum BASIC-ben, de a kurzormozgató nyilak használatához ki kell lépned belőle. A rejtett színvezérlő karakterek (lásd a 33. oldalon a Könyvben) sem használhatók, a színvezérlő kulcsszavakat használd helyettük. A POKE és PEEK kulcsszavakat tartalmazó programok nem feltétlenül működnek helyesen a 128 BASIC-ben!
128 BASIC-ben használhatsz akár kis-, akár nagybetűket, a zenebeírás kivételével (lásd később). Mi itt nagybetűket használunk az egyértelműség kedvéért, de ez nem kötelező. A kulcsszavak előtt és után található betűközöket (space) sem kell feltétlenül beírnod, a Sinclair 128 ezt úgyis elvégzi automatikusan. Csak ha a kulcsszó mellett közvetlenül másik betű áll (pl. FOR N vagy IF A), akkor kell közbeszúrnod egy betűközt. Ha a Sinclair 128 elfogadja a sort (lásd később), akkor automatikusan átírja a kulcsszavakat nagybetűsökké és beszúrja a szükséges betűközöket.

Kezdjünk gépelni!
Amint kiválasztottad a 128 BASIC-et, kitisztul a képernyő; várja a beírásokat. Próbáld ki ezt:

10 BORDER 1: PAPER 6: INK 2: CLS

De így is írhattad volna:

10border1:paper6:ink2:cls

mivel ez ugyanazt jelenti a gépnek. Ha a sor végéhez érsz, nyomd meg az ENTER-t.
Persze, most le akarod futtatni a programot, hogy lásd a hatást. Írd ezt:

RUN

és nyomd meg az ENTER-t. Ekkor a képernyő sárga lesz, sötétkék kerettel.

Programhibák?
A Sinclair 128 minden sort ellenőriz, amint beírtad. Ha (számára értelmezhetetlen) hibát talál, akkor sem fogadja el a sort, ha ismételten megnyomod az ENTER-t. A leggyakoribb hibák a melléütések és hiányzó betűközök. Például, ha az előző programban ezt írtad volna:

10 BORDER 1: PAPER 6: INK 2: CLS

(ebben van egy melléütés). Ha a gép hibát észlel, a sorban egy piros kurzor fog villogni. A legtöbb esetben ott villog, ahol az (első) hiba van, néhány hibatípusnál azonban nem ez a helyzet.
A Sinclair 128 csak a beírt sorokat ellenőrzi, így nem biztos, hogy a program egésze is tökéletes lesz. Azonfelül még csak nem is gondolatolvasó. Ha azt írod:

10 PRINT "Hellop"

elfogadja a sort: nem tudhatja, hogy "Hello -t szerettél volna írni.

A program javítása
Ha hibásan írtál valamit, vagy egyszerűen csak változtatni akarsz a programon, a BASIC editor segítségével ezt könnyen megteheted. Ha keypad-od is van, ez még újabb lehetőségeket is kínál.

Navigálás
A nyíllal jelölt billentyűket használhatod a kurzor utaztatására a program bármelyik pontjára:

egy karaktert jobbra
egy karaktert balra

egy sort felfelé

egy sort lefelé

Ha keypad is van az asztalon, a mozgásokat megkétszerezheted a pi­ ros kurzorbillentyűkkel. Ezeket is csinálhatod:

egy szót jobbra

egy szót balra (a balról első betűközig)

tíz sort előre (a kezdet felé, ha van legalább 10 sor)

tíz sort hátra (a vége felé, ha van legalább 10 sor)
a BASIC sor elejére
a BASIC sor végére

Törlés
Bármilyen hibát kijavíthatsz a DELETE billentyűvel: eltünteti a kurzortól balra levő karaktert.
Keypad-dal:

a kurzortól balra levő karakter törlése
a kurzor alatt levő karakter törlése

A keypad nagyobb méretű törlésekre is lehetőséget nyújt. A véletlen törlések elkerülésére a SHIFT billentyűt is lenyomva kell tartanod a következők használatakor:

egy szót balra töröl (következő betűközig)
egy szót jobbra töröl (következő betűközig)

sor elejét törli (a kurzortól a sor elejéig)

sor végét törli (a kurzortól a sor végéig)

128 BASIC parancsok
Nyomd meg az EDIT billentyűt (a keypad-on: CMND) és az Opciók menü jelenik meg a képernyőn.

128 BASIC 128k BASIC
Renumber

Átszámozás

Screen Képernyő
Print Nyomtatás
Exit Kilépés

Ez ugyanúgy működik, mint a főmenü: a kurzor mozgatása a nyilakkal, aktualizálás ENTER-rel vagy CMND-dal.

128 BASIC
Ezt választva visszatérsz a normál BASIC üzemhez. Akkor használd, ha az EDIT-et csak tévedésből nyomtad meg.

Átszámozás
Átszámozódnak a BASIC sorszámok úgy, hogy az első 10 lesz, és a továbbiak tízesével követik egymást. Minden hivatkozást (GOTO, GOSUB) átjavít. Ez különösen akkor hasznos, ha a programfejlesztés közben új sorokat szúrtál a régebbiek közé. Így rendezheted a programot illetve újabb területeket nyerhetsz újabb sorok beszúrásához.

Képernyő
Megváltozik a BASIC képernyő mérete. Ahelyett, hogy elfoglalná az egész tévéképernyőt, összezsugorodik az alsó két sorra. Így, ha a képernyő tartalmát mented ki vagy másolod ki a nyomtatóra, a program lokalizálása egy képernyőn kívüli területre biztosítja, hogy semmilyen módon nem rontja el a képet, amelyet meg akarsz őrizni.

Nyomtatás
Ha van egy erre alkalmas nyomtatód a Spectrum 128-hoz kapcsolva, ezzel az op­ cióval kilistáztathatod a program szövegét papírra.
Ha nincs nyomtató a géphez kötve, vagy valami más probléma lép fel, a gép "befagyhat". Ezt megszüntetheted a BREAK megnyomásával. Amint a nyomtatás befejeződött, visszakerülsz a programírásba.

Kilépés
A Kijárat opció visszavezet a Főmenühöz. A kurrens program automatikusan tárolódik, és ha megint a 128 BASIC-et választod, szintén automatikusan visszakapod. Ha kikapcsolsz, reset-et adsz vagy 48 BASIC-et választasz, a program elvész.

Számológép használata

A Számológép opció esetén a billentyűzet vagy a keypad számbillentyűi és a műveleti jelek közönséges zsebszámológép módjára hasz­nálhatók.
Ha kiválasztottad az opciót, a képernyő törlődik és beírhatod a kívánt műveletet a szokásos matematikai formában, pl:

27*45

Amikor lenyomod az ENTER-t, a válasz (=1215) megjelenik, Mint az megszokott a számológépeken, az aktuális eredményt a Spectrum 128 memóriája tárolja, így további műveletvégzéshez nem kell ismételten beírni. Azaz, ha az előbbi eredményből ki akarsz vonni 685-öt, akkor:

-685

és ENTER, a válasz: = 530.
A Számológép ismeri a Spectrum BASIC matematikai függvényeit (megtalálod őket a Spectrum + könyvben). A keypad is rendelkezik a négy alapművelet, * / + - billentyűivel és támogatja a zárójelhasználatot is.
Ha befejezted a számológépesdit, visszatérhetsz a Főmenühöz az EDIT-tel. E z újabb opciókat kínál:

Calculator Számológép
Exit

Kilépés

Számológép újrakezdi a számítási lehetőségeket, Kilépés visszatér a Főmenühöz.

Adattárolás a memóriában

A Spectrum 128 kiegészítő memóriáját nagyobb gépikódú programok futtatására használhatod. BASIC programok itt tárolhatnak programokat vagy adatokat ugyanúgy, mint microdrive-val vagy lemezzel - de sokszorta gyorsabban. Ezt a tárfajtát RAMdisk-nek hívjuk és hasonló adatmanipulációkat enged meg a BASIC-nek, mint a profi gépek hatalmas programjai.
A microdrive ill. lemez és a RAM disk közötti lényeges különbség az, hogy az utóbbi esetében minden tárolt adat tökéletesen elvész, ha az áramellátás csak egy pillanatra is megszakad, vagy megnyomod a reset gombot. Szintúgy elvész, ha a SPECTRUM utasítást kiadod. Így mindig mentsd ki a szükséges információt kazettára vagy a microdrive-ra, mielőtt ilyesmit tennél. A RAMdisk-ben tárolt információt a NEW utasítás nem érinti!
A RAMdisk vezérlésére használt utasítások ugyanazok, mint a mag­ netofonos tároláséi, de a kulcsszavak mögé mindig felkiáltójelet kell tenni:

SAVE! "program" LINE 10
LOAD! "program"
SAVE! "kep" SCREEN$
LOAD! "adatok" DATA p()
MERGE! "osszefuz"

A RAMdisk esetében nem használjuk a VERIFY utasítást.
A RAMdisk-ben levő összes file (program vagy adat) nevét kilistázza a

CAT!

Egyes file-okat az

ERASE! "file_neve"

utasítás töröl.

Zene és hang

A Spectrum 128 kétféle módon is képes zenét előállítani. Mindkettő a hangcsatornán jelenik meg és a tévébe vagy külső erősítőbe küldhető - nincsen beépített hangszóró a számítógépben.
Az egyik módszer a Spectrum BASIC BEEP utasítása (Spectrum + könyv 36-37 és 53. oldalai). De a 128 BASIC ismer másik lehetőséget is: a PLAY utasítás, amellyel fejlettebb, háromcsatornás zenét írhatsz. Az egyes hangok vezérléséhez is sokkal több lehetőséget nyújt ez a módszer, mint a BEEP.
A PLAY utasítással lehet sokfajta elektronikus hangszert (szintetizátor, dobgép, stb.) is vezérelni. A Spectrum 128 MIDI-kompatibilis (Musical Instrument Digital Interface), azaz minden, a MIDI szabványnak megfelelő berendezéshez csatlakoztatható.

Hangok programozása
A PLAY használatával rendkívül egyszerű zenét és hangeffektusokat csinálni. Te csak beírod azokat a hangokat, amelyekből a zene összeáll, a Spectrum 128 lejátssza. Azt is meghatározhatod, milyen jellegű hangot szeretnél hallani.
Hogy elképzelésed lehessen az előállítható hangzások sokféleségéről, írd be valamelyik példaprogramot, futtasd le. Próbáld ki a másikat is! Ne nyugtalanítson, hogy a programsorok kínaiul vannak, mindjárt mindent megértesz.

Zene

10 LET a$="T180O6(CDEC)(5EF7G)(3GAGF5EC)5Cg7C9CgC"
20 LET b$="O4(CDEC)(5EF7G)(3GAGF5EC)5Eb7E9EbE"
30 LET c$="O3(7CG)(7CG)(7CG)5GD7G9GDG"
40 PLAY a$,b$,c$

Hangeffekt

10 LET a$="M8UX350W507(((C)))": PLAY a$ : PAUSE 25
20 LET a$="M56UX5000W1O3(((C)))" : PLAY a$ : PAUSE 25
30 LET a$="M56W2O1N8C" : PLAY a$ : PAUSE 25

A PLAY használata
Amint az előbbi példákból is kitűnik, ahányszor csak a PLAY előfor­dul, mögötte áll maximum három, $ jellel követett betű, így:

PLAY a$,b$,c$

Ezek mindegyike ún. string (karakterlánc), amit már előbb meghatároztál a programban. Ezek a stringek mondják meg a Spectrum 128-nak, hogy mit játsszon.
A PLAY három független csatornát tud egyszerre vezérelni, nevezetesen az A, B és C csatornákat, ezért lehet mögötte maximum három string, egy-egy mindegyik csatorna hangjainak leírására. Az első példában, a zeneiben, az A játszotta a dallamot, B a hangzatot hozzá és C játszotta a basszust. A másik, effektusos példában csak az A-t használtuk (bár mind a hármat lehetne), tehát az utasítás egyszerűen:

PLAY a$

Mivel bármelyik csatorna adhat zenei hangot vagy zajt is , össze is keverheted a hangeffektusokat a zenével (lásd később)

A stringek összeállítása
Tehát a zene és effektusok generálása a Spectrum 128-on nem más, mint a megfelelő stringek összeállítása, amelyek közlik a géppel a szándékaidat. Az előbbi példákból láthatod, hogy ez hogy történik. Mindegyik stringet LET-tel építettük fel, utána a string neve és a tartalma idézőjelek között. Próbáld ki ezt - egyetlen hangot, egy a-t szólaltat meg:

LET a$="a": PLAY a$

Bármilyen zenei program hasonlóképpen LET-ekkel határozza meg az eljátszandó hangzatokat, akárcsak a korábbi példák. Ezek a programok azért néznek ki ilyen rosszul, mert az idézőjelek közötti sok­sok betű és szám képes csak definiálni egy hosszabb dallamot vagy összetettebb hangzást.
Minden zenei hangnak van hangmagassága és időtartama, hangereje és hangszíne. Az előző string-ek ilyen információkat tartalmaznak.
A következő kis táblázat felsorolja az összes lehetséges parancsot, részletesen a következő oldalakon is leírjuk őket.

PLAY összefoglalás
Ez a rövid lista tartalmazza az összes parancsot, ami egy PLAY-ben előfordulhat. (A hangok nevein kívül minden más betű nagybetű!)

c d e f g a b C D E F G A B hangmagasság az oktávon belül
#

felemeli a mögötte levő hangot

$

leszállÍtja a mögöttes hangot

O

beállítja az aktuális oktávot (0-8)

1 - 12 hangok hossza
&

szünet

N két szám elválasztása
V hangerő (0-15)
W burkológörbe (0-7)
U

burkológörbe kikapcsolása

X burkoló lefutási ideje (0-65535)
T tempó (60-240)
( )

ismételt szakasz

! ! megjegyzés
H PLAY befejezése
M csatornaválasztás (1-63)
Y MIDI csatornaválasztás (1-16)
Z MIDI adatkivitel

Hangmagasság
Ahogy már láttad, a hangmagasságot a zenei névvel adhatod meg (angolul: c d e f g a b), például C E G. Keresztes, felemelt hangok elé # kerül, leszállított hangok elé "$". A "hangszer" egyszerre két oktávon képes játszani, a kisbetűk jelzik az alsó oktáv hangjait, a nagybetűk a felsőét. Ezen a két oktávon belül akárhány és akármilyen hang lejátszható, például:

10 LET a$="cfedafgCFEDAFGCC"
20 PLAY a$

Ha több, mint két oktávon akarsz játszani, az eredeti hangmagasságot megváltoztathatod az O paranccsal, amit egy 0...8 szám követ.
Ha nem határozol meg oktáv-magasságot, az automatikusan 5 lesz, akár­csak az előző példában. A beállítás mindaddig megmarad, amíg újabb O paranccsal át nem állítod.
A következő program az előző skálát játssza végig, magasabb fekvésben (csak adjál hozzá 07-et az előző programhoz):

10 LET a$="O7cfedafgCFEDAFGCC"
20 PLAY a$

Próbálgasd változtatni az oktávszámot, hogy meghallgathasd a teljes hangterjedelmet. A 0 és 1 oktáv legalsó hangjai már nem valósághűek csak a MIDI kimeneten keresztül! A Spectrum 128 egyszerűen eljátssza őket a számá­ra lehetséges legmélyebb hangon.
Mivel mindegyik oktávszám két szomszédos oktávot jelent, az egy­más melletti számok terjedelme átfedi egymást. Mindegyik terjedelmet kicsit kiterjesztheted a kettőskereszt vagy a dollárjel ismételt alkalmazásával.

Időtartam
Ha nem határozod meg a hangok hosszát, mindegyik negyedként hangzik. De ha elé teszel egy számot (1-12), meglátod a különbséget:

10 LET a$="1C2C3C4C5C6C7C8C9C"
20 PLAY a$

Az 1 a legrövidebb, a 9 a leghosszabb. A szokásos hanghosszúságokhoz alkalmazkodnak a következő módon:

1 tizenhatod
2 pontozott tizenhatod
3 nyolcad
4 pontozott nyolcad
5 negyed
6 pontozott negyed
7 fél
8 pontozott fél
9 egész

Mindegyikük az összes utána jövő hang időtartamát megadja, egészen a következő tartam-meghatározásig érvényesen.
A 10 és 12 közötti számokat triolák definiálására használhatod (a triola: három hang lejátszása két megfelelő hang időtartama alatt):

10 tizenhatod triola
11 nyolcad triola
12 negyed triola

Ezek csak az őket követő három hangra érvényesek, a nevüket meg kell adni, pl.

10 LET a$="11ACE"

Szünetet a & jel jelez, ugyanolyan hosszú, mint az aktuális idő tartam, pl.

10 LET a$="7A&B&C&D&E"

ez öt fél, ugyanolyan hosszú szünetekkel.
Kötött hangokat a két időtartam megadásával jelezhetsz, a számo­ kat az aláhúzás karakter köti össze, pl.

10 LET a$="3_5A"

A második időtartam a szokásos módon érvényben marad újabb bejegyzésig.

Az N parancs
Előfordulhat, hogy két szám a string belsejében összeérne, például az O7 beállítja az oktávot, utána az 1 (nyolcad) időtartamot szeretnéd beállítani a C hang számára. Az O71 string fatális félreértést okozna: a Spectrum 128 az oktávszámot 71-nek olvasná, és ilyen nincs. Ekkor közbeiktatódik az N parancs:

LET a$="O7N1CDE"

Hangerő
Az átlagos hangerőt az erősítő vagy a tévé hangerőszabályozója befolyásolja. Azonban az egyes hangok és zenei mondatok hangerejét te magad is beállíthatod a V paranccsal. V és egy szám 0 és 15 között beállítja a következő hangok hangerejét. 0 a leghalkabb, azaz néma, és 15 a leghangosabb. Ha nem határozod meg, a Spectrum 128 automatikusan V15-öt játszik.
Mivel az alacsonyabb számok elég halk zenét adnak, ha nem erősíted tovább vagy nem MIDI-n keresztül játszol, a 10-15 intervallum a használható. Futtasd le ezt:

10 LET a$="V10cdefgabCDEFGAB"
20 PLAY a$

A V utáni szám változtatásával megfigyelheted a különbséget.

Burkológörbe
Nemcsak a hang rögzített hangerejét adhatod meg, arra is van lehetőség, hogy a hangerő a hang játszása közben megváltozzon. Például, a hang felhangozhat hirtelen, lassan lecsengve, mint egy zongora; vagy kreálhatsz egy erősödő-halkuló effektust, mint a gőzmozdonyé. Ezt a hatást a W paranccsal érheted el, amely bárhol lehet az adott stringekben. Azokban a stringekben, ahol az effektust ténylegesen használni akarod, az U betűnek is szerepelnie kell. Ez a burkológörbe-szabályozás nem használható akkor, ha a hangerőt egy V parancs már beállította - a V parancs az erősebb és így elnyomja a másik hatását.
A W betűt egy 0 és 7 közé eső számnak kell követnie, amely a felfutás és lecsengés különböző kombinációit szabályozza a következő táblázat szerint :

0 - egyszeri lecsengés

1 - egyszeri felfutás

2 - egyszeri lecsengés, utána kitartva

3 - egyszeri felfutás, utána kitartva

4 - ismétlődő lecsengések

5 - ismétlődő felfutások

6 - periodikus felfutás-lecsengés

7 - periodikus lecsengés-felfutás

A következő program eljátssza az összes lehetőséget ugyanazon a hangon, így megfigyelheted a jellegzetességeiket. Ne felejtsd el a bekapcsoló U-t, majd a beállító W-ket.

10 LET a$="UX1000W0C&W1C&W2C&W3C&W4C&W5C&W6C&W7C"
20 PLAY a$

Ide kapcsolódik egy másik parancs is, az X, 0-65535-ig terjedő számmal követve: ez határozza meg a burkológörbe-effektus időbeli hosszát; minél nagyobb a szám, annál hosszabb ideig tart az effektus.
Az X beállítást nem kell feltétlenül elvégezned - ebben az esetben a Spectrum 128 automatikusan a leghosszabbat választja. Általánosságban az ismétlődő (W 4-7) hangoknál a rövidebb hosszak hasznosak, pl. X300. Az egyszeri lefutású hangok (W0-3) inkább ezer körüli, hosszabb intervallummal játszhatók. Próbáld meg az élőző programban az X értékének változtatását, így meghallod a különbséget.

Tempó
Az egész zenemű átlagos sebességét a T paranccsal állíthatod be.
A mögötte levő szám a szabályos metrumnak felel meg (a negyed ütések percenkénti száma). A beállítható intervallum: 60-240, de csak az A csatorna string-jében hatásos, máshol a Spectrum 128 figyelmen kívül hagyja. Tempóbeállítás nélkül az automatikus kezdeti érték 120. Próbáljuk ki:

10 LET a$="T180cdefg"
20 PLAY a$

Ismételt részek
Bármilyen zenei mondat megismételhető, ha a stringet vagy szükséges részét zárójelek közé teszed. Ha a zárójelek száma nem egyenlő, az ismétlés az utolsó zárójelig visszamenőleg történik.

10 LET a$="abC(DEFG)"

Ha csak záró zárójelet talál, az ismétlés a string kezdetétől indul.

10 LET a$="abCDEFG)"

Dupla záró zárójelek hatására a zenei mondat periódikusan ismétlődik: ez különösen ismétlődő basszuskísérethez és hasonló ciklikus hangzásokhoz alkalmas. Ezt a végtelenségig ismétlődő ciklust a H paranccsal lehet megállítani.

10 LET a$="O2CEGA))"

A H parancs
Bármelyik seringben található H betű azonnal leállítja az adott PLAY utasítás hanggenerálását. Leginkább arra használatos, hogy a végtelenségig ismételtetett basszus szólamot a dallamot játszó string végére tett H paranccsal kikapcsolhasd.

Megjegyzések
Bármiféle emlékeztető szöveget vagy megjegyzést beszúrhatsz a string bármely betűi közé, két felkiáltójel közé zárva. Minden, ami az első felkiáltójel mögött található, figyelmen kívül marad, egészen a következő felkiáltójelig, vagy a string végét jelző idézőjelig. Pl:

10 LET a$="abCDEFG!chorus!aCEaDG"

Csatornaválasztás
Az M parancs szolgál a három csatorna be-és kikapcsolására, valamint arra, hogy az egyes csatornákról közölje a Spectrum 128-cal, vajon zenét vagy zajt kell-e sugározniuk. Egy időpillanatban csak maximum három csatornát használhatsz, de ezek bármelyike lehet zenei vagy zajcsatorna. A kiválasztott kombinációt a következő táblázat segítségével definiálhatod:

 
Hangcsatornák
Zajcsatornák
 
A
B
C
A
B
C
Szám:
1
2
4
8
16
32

Keresd ki azokat a csatornákat, amelyeket be akarsz kapcsolni, és add össze a hozzájuk tartozó számokat; az összeget kell az M betű után írni. Például, ha mindhárom csatornát hangcsatornaként akarod aktivizálni, az összeg 1+2+4=7, azaz a parancs M7. Hasonlóképpen, M56 jelenti mindhárom zajcsatorna engedélyezését.
Bármelyik csatorna képes zajgenerálásra is, de a legszélesebb frekvenciaválasztékot az A csatorna nyújtja. Így a hangeffektusokat célszerű erre a csatornára tenni - a PLAY utáni első stringbe.

Elektronikus hangszerek vezérlése
Amikor a PLAY működik, a MIDI porton keresztül (RS232 csatlakozó) jeleket lehet küldeni az erre alkalmas elektronikus hangszereknek, így sokféle szintetizátornak vagy dobgépnek: így a hangszer a Spectrum 128-cal programozott zenét játssza el. A MIDI kimenet használatával összetettebb zenét is el tudsz játszani, három hang helyett nyolc szólalhat meg egyszerre. E célból a PLAY után nyolc stringet kell megadni (pl. a$-tól h$-ig), amelyek a most leirt módon épülnek fel.
Ne próbálj meg jelet küldeni a porton keresztül, ha nem csatlakoztattad a hangszert. A jel kiküldéséhez mindegyik stringnek tartalmaznia kell az Y parancsot, 1 és 16 közötti számmal követve: ez határozza meg a csatorna számát. Ha ugyanazt a számot rendeled mindegyik stringhez, egyidőben nyolc különböző hangot szólaltathatsz meg egy hangszeren. Több különböző szám esetén nyolc a legfeljebb használható hangszerek száma.
A legtöbb MIDI-rendszerű hangszer bekapcsolás után automatikusan OMNI üzemmódban van, azaz mind az egyes csatorna hangjait, mind a kijelölt csatorna hangjait lejátsszák. Ahhoz, hogy a megfelelő csatornáról fogadja a jeleket, a hangszernek POLY üzemmódban kell lennie. Átállíthatod közvetlenül a hangszer MIDI csatornáját is, vagy megteheted ezt a Spectrum 128 MIDI csatornáján keresztül kiadott vezérlő kódokkal is. Ezeket a programkódokat a hangszer kézikönyvében találhatod meg; a Spectrum-ból a Z parancs segítségével ( mögötte áll a kódszám) küldheted ki.
Ha a szintetizátor felismeri a billentyűgyorsaságot (a kiadott program szabályozza a lejátszás hangerejét is) ez a V parancs beállításából adódik. A kiküldött jel a V érték nyolcszorosa, azaz 0, 8, 16 ... 120 lehet. Az elengedési gyorsaság 64. Ha a szintetizátor nem kezeli ezeket az értékeket, úgy minden hangot azonos hangerővel fog játszani.

Vissza