Steve Davis
Snooker

1985 - CDS Software

biliárd

Forrás:
Spectrum Világ 14. rész

Enterprise

A program a hatlyukú amerikai biliárd játékot szimulálja. A játék az USA-ban igen népszerű, az előkelő kaszinóktól kezdve a legkisebb italméréseken át, sőt léteznek szép számmal olyan klubok is, ahol a csontgolyók mesterei nagy tétekkel játszanak. Az is gyakran előfordul, hogy valaki a játékra CADILIAC gépkocsin érkezik, és sajnos egy cent nélkül távozik. A program Steve Davis-ról, a játék egykori világbajnokáról kapta a címét.
A kis bevezető után induljon is a játék. Betöltés után megjelenik a menü, melyben választhatunk:

  1. Egy játékos. Ilyenkor csak egyedül játszunk. (Sajnos a gép ellen nem tudunk játszani)
  2. Két játékos. Most ketten egymás ellen játszhatunk.
  3. Célkereszt mozgatás hang bekapcsolva.
  4. Célkereszt mozgatás hang kikapcsolva.
  5. Hosszú játék. Így egy teljes mérkőzés lejátszására nyílik lehetőség.
  6. Rövid játék. Most csak a táblán lévő golyókat kell eltüntetnünk.

A paraméterek kiválasztását követően bármely más billentyű megnyomására indul a játék.
A gép kirajzolja (viszonylag lassan) a játékteret. Először is el kell helyeznünk a félkörben a fehér golyót. Itt jegyezzük meg, hogy ezután mindig a fehér golyóval lökünk.
A program a kép alján jelzi, hogy milyen színű golyót kell a lyukba juttatnunk. A más-más színű golyók más-más pontszámot érnek:

Yellow (sárga) - 2 pont Blue (kék) - 5 pont
Green (zöld) - 3 pont Pink (rózsaszín) - 6 pont
Brown (barna) - 4 pont Black (fekete) - 7 pont

Mindig csak azt a színű golyót juttassuk be a lyukak valamelyikébe, amit a gép kér, mert ha más színű is bejut, akkor az visszakerül az eredeti helyért, és növekszik a hibapontjaink száma. Ha két játékos játszik, az ellenfél pontszáma növekszik. A hibapontjaink a következőképpen alakulhatnak:

Yellow (sárga) - 4 hiba Blue (kék) - 5 hiba
Green (zöld) - 4 hiba Pink (rózsaszín) - 6 hiba
Brown (barna) - 4 hiba Black (fekete) - 7 hiba

A fehér golyó elhelyezése után ki kell jelölnünk a ki kell jelölnünk a lökésünk irányát. A célkeresztet irányíthatjuk a beépített botkormánnyal, vagy a következő billentyűkkel:
O - balra, P - jobbra, Q -felfelé, A -lefelé, ENTER - választás, lökés
Ha megvan az irány, nyomjuk le az 'ENTER-t. Ha ezután mégis változtatni szeretnénk, akkor a 'SHIFT' és a 'C' billentyűt. Most ki kell választanunk a lökés erősségét (szintén a célkereszt vezérlő billentyűkkel), minél hosszabb a sárga csík a POWER felirat mellen, annál erősebbet lökünk. Ha a kiválasztás megtörtént, ismét az ENTER-el léphetünk tovább. Ezután azt állítjuk be, hol üsse meg a fehér golyót a dákó (SPIN). Ha középre állítjuk a jelet (alaphelyzetben ott is van), akkor a golyó egyenesen halad. Ha a bal oldalát lökjük meg (vagyis megcsavarjuk a golyót), akkor jobbra görbülő ívet ír le, miközben jobbra pörög, és ha ütközik, a visszapattanás is ívelt lesz. Ha ezt a bal oldali irányba tesszük meg, akkor természetesen ennek pont az ellenkezője fog történni. Az alsó részén meglökött golyó visszafelé pörög. A felső részen lökött golyó pedig előrefelé.
A közbülső irányokban történő lökés a fentiek kombinációit eredményezi, ezért célszerű gyakorolni, hogy kitapasztaljuk a golyó viselkedését, még mielőtt leállnánk valakivel versenyezni. Erre kiváló lehetőséget nyújt az, hogy az utolsó lökést vissza tudjuk állítani a 'SHIFT' és az 'R' billentyűk együttes lenyomásával.
Ha a gép a színválasztás felöl érdeklődik (COLOURS WANTED). akkor valamelyik számbillentyű lenyomásával kell válaszolni, hogy melyik színű golyót akarjuk belökni a lyukba. A színeknek a kővetkező billentyűk felelnek meg.

Yellow (sárga) - '2' Blue (kék) - '5'
Green (zöld) - '3' Pink (rózsaszín) - '6'
Brown (barna) - '4' Black (fekete) - '7'

A játékból a menübe a 'SHIFT' és az 'N' billentyűk együttes lenyomásával lehet visszalépni. Természetesen ilyenkor a játék állása törlődik.
A játék menete a következő:
Célunk, az asztalon lévő golyók lyukakba ütésével több pontot szerezni, mint az ellenfél. Amíg van piros színű golyó a táblán, azokat kell beütni valamelyik lyukba. Ha sikerül "eltenni" egy piros labdát újra mi következünk. Ekkor megválaszthatjuk, melyik színes (nem piros) golyót szeretnénk megcélozni. Ha a kiválasztott labdát sikerül lyukba ütni, az visszakerül a helyére, és mi természetesen megkapjuk az érte járó pontot, majd ismét mi lökhetünk, piros golyóra. Ha nem sikerül eltalálni a kiválasztott színű golyót, vagy nem azt érintjük elsőnek, büntetőpontot kapunk (ha ketten játszunk az ellenfél kap pontot)! Ha elvétjük az ütést (nem juttattuk lyukba a megfelelő színű golyót), az ellenfél következik. Ha elfogytak a piros golyók, a többi színes golyót kell beütni a következő sorrendben: sárga, zöld, barna, kék, rózsaszín, fekete. Büntetőpont jár azért is, ha a fehér golyó kerül valamelyik lyukba. Ilyenkor az ellenfél a félkörön belül tetszőleges pozícióba rakhatja le a fehér golyót.
Ha sikerül egy "hosszú sorozatot csinálni", vagyis egy menetben sok pontot csinálni, a gép bekéri a nevünket, és felkerülünk a legjobbak listájára. Hibás ütés után lehetőségünk van újra próbálkozni, de a pontlevonást ilyenkor is megkapjuk.

A program érdekessége, hogy majdnem teljes egészében BASIC-ben lett írva, itt-ott megtámogatva gépi-kódú rutinokkal, és az egész program alig 12 kbyte! Ennek ellenére a szimuláció meglepően élethű! A játék eredetileg csak alapkiépítésű angol gépen volt hajlandó futni (túl nagy tárterületet akar lefoglalni a gépi kódú rutinok számára), de a letölthető file-ban megtalálható a német gépekhez készített változat is.
Szubjektív véleményünk, hogy a játéknak van egy nagy hibája: a fekete/fehér TV képernyőjén a fehér és a rózsaszín golyókat könnyen össze lehet téveszteni, a zöld golyó pedig egyáltalán nem látszik, vagyis a játék ilyen készüléken játszhatatlan! A mozgás szimulációk jól sikerültek, a golyók mozgása a valóságot jól megközelíti. Szerintünk egy kis zene nem ártott volna. A programkazettához lényegretörő leírást adtak Összegzésképpen egy játszhatóság szempontjából normális, ám grafikailag és zeneileg kívánnivalókat maga után hagyó játékkal lenek gazdagabbak az ENTERPRISE felhasználók.
A játéknak ugyan létezik Spectrum (sőt, C64, Plus 4, Atari, Atari és Asmtrad CPC) verziója is, de az Enterprise-változat nem átirat, bár értelemszerűen a CPC verzióhoz hasonlít a leginkább.