Submarine Commander
(U-Boat 996)

1985 - EDOsoft

tengeralattjáró szimulátor

Enterprise

A Submarine Commander (vagy ahogy a program magát nevezi: U-Boat 996) egy tengeralattjáró szimulátor lenne... A program egy valamiben teljesen egyedi, ez pedig a megvalósítás! Ezt -sajnos- nem pozitív értelemben kell venni, sokkal inkább hátrányként éljük meg. A program teljes egészében Basic-ben lett megírva. Természetesen a Basic adta lehetőségek nem teszik lehetővé mondjuk egy Nautilus színvonalú játék elkészítését, egy elég "sajátságos" torzszülött kerekedett ki a programból...
Egy német tengeralattjáró kapitányaként fogunk tevékenykedni a Második Világháború idején. Feladatunk az Atlanti-Óceán északi területén járőrözni, felkutatni és megsemmisíteni az ellenséges hajókonvojokat.
A program indulása után a gép bekéri a nevünket, majd a "parancsnoki hídon" találjuk magunkat. Innen tudunk parancsokat kiadni, amelyeket a legénység azonnal végre is hajt. A képernyő alsó sorában a játék ideje alatt egy "státuszsor" látható, amelyről leolvasható a hajó pillanatnyi állapota. Itt balról-jobbra a következő információkat láthatjuk:

Készleteink elfogyása a játék teljesítésére tett kísérleteinkre nézve káros következményekkel jár, ezért ezt a kijelzőt folyamatosan figyeljük! Itt az ideje, hogy áttekintsük, milyen parancsokat tudunk kiadni. Ehhez vessünk egy pillantást az elénk táruló "főmenüre", amely öt opciót tartalmaz (A-E)

A. Navigation - a hajó irányításával kapcsolatos parancsokat tudjuk kiadni:

B. Radar
A radaron a közelünkben tartózkodó hajók pozícióját követhetjük nyomon. (Kilépés: ESC) A felderített hajókonvoj a térképen is megjelenik, de amíg nem kapunk a konvoj helyzetéről újabb információt a hajókat jelző piros X nem mozog! Ha konvoj van a közelünkben, arra hangjelzés is figyelmeztet.

C. Torpedo Firing
Nevével ellentétben nemcsak torpedót tudunk lőni, hanem a periszkóppal körbe is tudunk nézni. Ha a "kilátás" nem felel meg az igényeinknek, a C megnyomásával megadhatjuk, hány fokos irányba forduljunk. Ha a célkeresztben egy hajó látható, az örömteli esemény, az F megnyomásával tudunk torpedót kilőni. A célzással nem lesz probléma, a hajó nem fog kimászni a képből... Ha meguntuk a nézelődést, az ESC megnyomásával juthatunk vissza a menübe. Ha torpedót lőttünk ki, pazar hangkíséret keretében szintén a menübe jutunk vissza. Nem kell aggódni, a hajó biztosan elsüllyedt. Ilyenkor érdemes újra felemelni a periszkópot, lehet, hogy újabb hajó "úszik" be a képbe.

D. Radio announcements
Érdemes mindem mozgás után ide kapcsolni amíg kutatjuk az ellenséges hajókat. Itt felderítő repülőgépektől kaphatunk információkat az Európa felé haladó konvojokról. Megtudhatjuk a konvoj méretét (hány hajóból áll), és a pillanatnyi pozícióját. ESC-el juthatunk vissza a menübe.

E. Operations Report
Jelentést kaphatunk a pillanatnyi helyzetről. Megtudhatjuk, milyen messze vagyunk a bázisunktól, hány ellenséges, felderített hajó van pillanatnyilag az óceánon, valamint az ellenséges hajók pozícióját.

A hajók nem védekeznek, így nincs más dolgunk, mint periszkópmélységben megközelíteni őket, és lőni amíg van torpedónk. (Így a játékan gyakorlatilag nincs semmi kihívás, hosszú, és unalmas játék vár ránk). Ha elfogytak a torpedóink, vagy készleteink kimerülőben vannak, térjünk vissza a bázisra utánpótlást vételezni. Ehhez "mindössze" rá kell irányítani a hajót a kikötőnk pozíciójára.
Elképesztő ötlet ez a játék: hosszú, de unalmas... Inkább a Nautilus-al játszunk, ha tengeralattjárót szeretnénk irányítani. Viszont érdemes "megemlékezni" arról, hogy ilyen játék is létezett valamikor a 80-as évek közepe felé...