Airborne Ranger

1988 -MicroProse

Akció

Forrás:
Enterpress 1994/3-4

Spectrum (48k)

Enterprise

A kommandós játékok műfajába érdekes színt vitt a MicroProse játéka. Bár a grafika a Commando-t és a Rambo-t idézi, a hangsúly itt inkább a harci szimulációra, kommandósunk taktikai tevékenységére az ellenséges bázisok óvatos becserkészésére tevődött át. Betöltés után az első feladatunk az irányítást kiválasztani. Választhatjuk a KEMPSTON, PROTEK/AGF, SINCLAIR Interface-t, valamint billentyűzetet. Választásunkat a SPACE megnyomásával kell megerősítenünk. Figyelmesen állítsuk be az irányítást, mert később már nem lehet megváltoztatni! Ezután 12 küldetés közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt. A küldetések a következők:

  1. Fegyverraktárak megsemmisítése (Az egyiknek az ajtaját gránáttal be lehet robbantani és ha bemegyünk lőszereket vehetünk fel.)
  2. Titkos kód kulcsának ellopása (Egy, a szabadban lévő asztalról.)
  3. Ellenséges repülő megsemmisítése (Nem szabad egy bunkert se kilőni, mert észrevesznek, és elmenekülnek a repülőgépek!)
  4. Ellenséges tiszt foglyul ejtése (Ez a gyakorlatban a lelövését jelenti.)
  5. Olajvezeték elvágása (Egy épület oldalából egy cső lóg ki, csak időzített bombával tudjuk megsemmisíteni.)
  6. Radarállomások megsemmisítése (3 radarantennát kell felrobbantani.)
  7. Ellenséges rakéták megsemmisítése
  8. Foglyok kiszabadítása (Itt sem szabad robbantással felkeltenünk magunkra a figyelmet. A mentés úgy történik, felrobbantjuk a börtön melletti tetraédert, és a kapcsolót átkapcsolva védjük a rabokat a gép érkezéséig.)
  9. Kísérleti repülőgép lefényképezése (Be kell menni a hangárba. Utána akár fel is robbanthatjuk.)
  10. Túszok kiszabadítása (Gránáttal ki kell robbantani az ajtót, és megvárni a helikoptert.)
  11. Szabotázsakció: El kell téríteni egy repülőgépet. El kell jutni a határig, és megvárni a gépet. Itt nem lehet előbb hívni a helikoptert, ki kell tartanunk annak érkezéséig.
  12. Szabotázsakció késleltetése: fel kell robbantani a repülőgépek számára fenntartott üzemanyagraktárat (hordókat), ami csak időzített bombával lehetséges. Itt sem szabad előre felfednünk magunkat.

 

Az akció teljesítése után a térképen megjelölt helyen (jele: X) felvesz minket egy helikopter. A küldetést meghatározott időn belül kell teljesíteni. Ha nem érünk időben a "találkozási ponthoz" azt feltételezik, hogy elestünk, a helikopter nem vár tovább. Ha sikerült teljesíteni a feladatot, és elértük a találkozási ponthoz, jelezhetünk a helikopternek, ilyenkor nem kell kivárni a hátra lévő időt, azonnal értünk jönnek (kivéve egy küldetést).
Miután kiválasztottuk a küldetést a nehézségi szintet kell beállítani (nehezebb szinten több, jobban felfegyverzett ellenség van), majd az angol nyelvű instrukciók megtekintése után kezdődik a játék. Először a szigetet felülnézetből látjuk és egy repülőgépről három utánpótláscsomagot dobhatunk le, majd mi is kiugorhatunk (persze ejtőernyővel...). A repülőt jobbra-balra tudjuk irányítani, tűzgombbal kidobjuk a csomagot. (Célszerű nem a vízbe dobni.) A célpont(ok) természetesen a sziget ellenkező oldalán van(nak), aminek eléréséhez egy védelmi rendszeren kell utat törnünk. Ehez a következő eszközöket vehetjük igénybe:

  • időzített bomba: a célpontok ellen.
  • gránát: aknamező, fal, drótkerítés, némelyik célpont ellen.
  • kés: rendkívüli hasznosságát most nem elemzem...
  • kézi rakétavető: bunkerek és a célpontok ellen.
  • gépfegyver: csak a katonák ellen.

A fegyverekből csak meghatározott készletek állnak rendelkezésünkre, de a muníciót az utánpótlás-csomagokból pótolhatjuk. Ha nem tudjuk felvenni a csomagot, azért van, mert túl vagyunk pakolva. Célszerű a lövészárkokban kúszva közlekedni, mert így a bunkerekből nem tudnak ránk lőni. Vigyázzunk, kerüljük ki az aknamezőket, vagy dobjunk rájuk gránátot. A jégen át tudunk menni, de vigyázzunk a megrepedt részekre! A szögesdróton egy gránát alkalmazása után át tudunk jutni. Alaposan gondoljuk meg, hogy mire lövünk rakétával, mert kevés van belőle. A képernyő két szélén található kijelzők a következő információkat mutatják:

  • FATIGUE: mennyire fáradtunk ki a futásban.
  • WOUNDS: sebesüléseink száma (a negyedik halálos).
  • FIRSTAID: a rendelkezésünkre álló elsősegélykészlet. Használatával csökkenthetjük a sérüléseink számát.
  • TIME: A feladat végrehajtásához rendelkezésre álló idő.
  • T. BOMBS: A rendelkezésünkre álló időzített bombák.
  • GREANDES: Gránátok.
  • KNIVES: Kés.
  • ROCKETS: Rakéták.
  • CARBINES: Töltény a lőfegyverhez Az aktuális fegyver elszíneződik.

Végül következzenek a kezelőgombok:

ENTER - a futás sebessége
SYMBOL SHIFT - térkép ki/be: ezen minden tereptárgy látszik (még mi magunk is)
SPACE - lehasalhatunk/felállhatunk (ezért nem lehet ENTERPRISE-on a belső botkormányról játszani a játékot, mivel ez egyben a tűzgomb is)
B - elsősegély
C - időzített bomba előkészítése
1 - gránát előkészítése
2 - kés előkészítése
3 - rakétavető előkészítése
4 - gépfegyver előkészítése
M - a helikopter hívása

Térkép