2021 - ZOSYA Entertainment

akció, verekedős

Spectrum (128k)

A mi Naprendszerünktől nem is olyan messze egy idegen - a csillagközi űrutazás módját már ismerő - fejlett civilizáció él. Emberszerű lények, olyannyira, hogy észrevétlenül el tudnak köztünk vegyülni. Bár már a XIV. században felfedezték bolygónkat és rendszeresen látogatnak minket, létezésüket titkolják az emberiség előtt. Kira és Rika ezen idegen civilizáció - emberi szemmel is elismerésre méltó paraméterekkel rendelkező - nőnemű egyedei. Valami nagy csintalanságot követhettek el otthon, mert igen súlyos büntetést kaptak: száműzték őket a Földre! De ha már itt töltik a büntetésüket, idejüket a földi huligánok péppé verésével múlatják...
A bevezető képsorok és az irányítás kiválasztása után két egyszemélyes űrhajó száll le Bronx egyik elhagyatott sikátorában, és kezdetét veszi az öt városon keresztül zajló bunyó. A szőke lány Kira, a vörös hajú pedig Rika. Nem csak hajszínükben térnek el, hanem verekedésbeli képességeikben is. Mindkét lány tud magasra ütni (tűz), támadás elől kitérni (guggolás: le) alacsonyan rúgni (lábsöprés: tűz + le), és körbe rúgni, ha hátulról támadják. Kira förgébb a harcokban és impozáns fürgeséggel tud hátraszaltózni (fel), Rika erősebb, felugorva hatalmasat tud fejre rúgni (fel + tűz, jobbra-fel + tűz, balra-fel + tűz). Harc közben bármikor tudunk váltan a két karakter között, így pár játék után kitapasztalható, melyik ellenség ellen melyik harcmodor a hatásosabb. Ami biztos: A fegyveres ellenségeket (mert ilyen is lesz) Rika gyorsabban tudja megközelíteni, és hatékonyabban tud kitérni a támadásuk elől. A fegyveresek nagyot tudnak sebezni, érdemes egy jól irányzott pofonnal kiverni a kezükből a fegyvert. Sajnos az elejtett fegyvert nem tudjuk felvenni.
A két lány persze "földöntúli" képességgel is rendelkezik: minden okozott sérülés energiát halmoz fel (ennek kijelzője a "műszerfal" közepén, legfelül van). Ha ez a támadási energia teljesen feltöltődik (a kijelző ilyenkor villog), a tűz gomb nyomva tartásával tűzgolyót tudunk lőni. Ez nem csak látványos, de hatásos is: egy "fuvallat" elbánhat egy ellenséggel. A tűzgolyó energiája attól függ, meddig tartjuk nyomva a tűz gombot, persze nagyobb lövés több energiát fogyaszt le. A tűzgolyó azonban közelre nem hatásos, kell tartani egy minimális távolságot! A legyőzött ellenfelektől háromféle tárgyat lehet begyűjteni:

  • Egy üveg gyanús piros lötty: földönkívüliek életenergiáját pótló gyógyszer.
  • Elem: a támadási energiát tölti fel.
  • Bankjegy: extra pont.

Értelemszerűen a gyógyszer a leghasznosabb, sajnos ritka kincs. A gyógyító hatását az a főhős élvezheti aki felvette, tehát előtt érdemes a kevesebb életenergiával rendelkező hősre váltani. Sajnos ezen tárgyak csak rövid ideig maradnak a földön, rövid villogás után eltűnnek. Siessünk tehát a felvételükkel!
A városokban általában jobbra kell haladni, hogy elérjük a szint végét. Néha felfelé egy létrán kell továbbhaladnunk. Niigata (Japán) trükkös: ahol nem tudunk tovább haladni, az épület homlokzatán le kell rúgni a két lampiont, hogy kinyíljon az ajtó. Kathmanduban pedig egy fehér fal állja az utunkat, amit csak több (négy!) tűzgolyóval tudunk áttörni. Szerencsére a fal előtt, egy létrán felmászhatunk az épület tetejére, ahol bunyóval feltölthetjük a támadási energiát.
Ha sikerült megtisztítani egy várost, bepattanunk az űrhajónkba, és repülünk tovább következő hőstetteink helyszíne felé. Az űr azonban meglehetősen zsúfolt errefelé mindenféle ellenséggel, melyek egy vagy több lövéssel szétlőhetők (kivéve amelyik nem...) A szint végén egy masszívabb űrhajó is vár ránk, amely három nagyobb darabból áll, de csak a közepét kell szétlőni! Ez a rész inkább csak extra a játékban, hisz energia nincs, életet nem tudunk veszteni. (Ez egy kicsit megkérdőjelezi a shot 'em up rész értelmét, hisz amúgy sem túl nehéz és rövid is, valami tétje igazán lehetne.)
Összesen 9 szint van. 1: Bronx, 3: Palermo, 5: Ustyuzhna, 7: Niigata, 9: Kathmandu és köztük az űrhajós lövölde. Ezután letelik a hősnők büntetése és hazarepülhetnek. A szintek közötti átvezető animációkban közben zajlik a történet (már amennyire tud...). Ha valamelyik hősünknek a sérülések okán elfogy az életenergiája (a portréja melletti kezdetben sárga sáv jelzi), elvész egy életünk, amit középen a pontszámunk felet számlál a program. A játék elég "felhasználóbarát", hiszen GAME OVER esetén sincs óriási tragédia, a következő játék az utolsó teljesített városban kezdődik.

Természetesen két játékos módra is van lehetőség! Ilyenkor "testcsere" nincs, az első játékos Kira-t, a második játékos Rika-t irányítja. A játék így valamivel könnyebb, arra viszont vigyázni kell, nehogy véletlenül egymást üssük meg. Persze egymás püfölése a legszórakoztatóbb...
Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy néz ki a program! Nos, már a Valley of Rains is kirívóan szép volt, de erre sikerült rárakni még egy lapáttal! Amiről azt hihetnénk, hogy a Spectrum képernyőjén megoldhatatlan (színes háttér előtt színes sprite-ok), az itt tökéletesen működik a legnagyobb tömegverekedésben, egyetlen colour crash nélkül! Ráadásul mindez egy arcade játékhoz méltó sebességgel mozog a képernyőn. A program még így is fut 48K-s gépen is. Ilyenkor zene ugyan nincs, kevesebb féle ellenség van, hiányoznak effektek. A harmadik 4-9 szintet pedig külön tölti be a gép.

Irányítás:
A játék indítása előtt mindkét játékos külön-külön választhat SINCLAIR (1-2 port), KEMPSTON és CURSOR botkormány illesztők vagy a billentyűzet közül. A billentyűzetkiosztás a játék indítása előtt szabadon definiálható.
Az alapértelmezett kiosztás: O, P, Q, A, SPACE, és H a karakter váltás.