Curro Jimenez

1989 - Zigurat Software

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

A hazai olvasó a címből valószínűleg két dologra következtethet: 1 - a játék spanyol software gyártó cég terméke, tehát ékes spanyol nyelven "szól" hozzánk, 2 - a játékban egy bizonyos Curro Jimenez lesz a főszereplő. Ebből következtetve talán joggal vetődik fel a kérdés, kicsoda az a Curro Jimenez? Nos, főhősünk egy 1976-1979 között futó spanyol tévéfilmsorozat főszereplője, konkrétabban egy andalúziai "bandolerismo" vagyis bandita, mi talán betyárnak mondhatnánk. Rózsa Sándor spanyol "kollégájának" szakterülete a franciák elleni hadakozás, hiszen a spanyol függetlenségi háború idején praktizált. 1808-ban ugyanis Napóleon seregei behatoltak az országba, Spanyolország csak 1813-ra győzedelmeskedett, így 1814-ben VII. Ferdinánd visszakerült a spanyol trónra. A 40 epizódos sorozat csatákkal teli eseményei némi romantikus szállal volt fűszerezve, de a játék nincs ennyire "túlbonyolítva"...
A nyolc "jelenetből" álló események végcélja egy francia erőd felrobbantása. Persze odáig el kell még jutni, és a manőverhez szükséges robbanóanyagot is meg kell szereznünk. Főhősünk lót-fut, lovagol, sőt léghajóval repül, és nem utolsó sorban lő! Elvileg egylövetű elöltöltős puskánk gyakorlatilag a legkorszerűbb kézifegyvereket megszégyenítő tűzerővel bír. Egyszerre három lövedék repül ki belőle és a munícióra sem kell figyelnünk!

Az első szinten egy francia tábor ellen intézünk frontális támadást (csak így szerényen...). A képernyő lezajlódó összetett eseményeket egymondatos instrukcióval lehet a legjobban jellemezni: Megállás nélkül haladjunk előre (jobbra) a szint végéig és lőjünk folyamatosan!
A második szinten lóra pattanunk és az események is bonyolódnak: Hátrafelé kell lőnünk és az utunkba kerülő akadályokat át kell ugratnunk. Megjegyzendő egyébként, hogy a főhősünket ért sérülések energiánkat fogyasztják, de a lovunk nem bírja a gyűrődést: ha akadályba botlunk, azonnal elvész egy életünk. Az egyik épület tetején borospalackot és elemózsiás zsákot találunk, melyek energiánkat hivatottak pótolni.
A harmadik szinten gyalog folytatjuk utunkat. Feladatunk újabb elemmel bővül: a házakról lelógó növényekre felkapaszkodva felmászhatunk a homlokzatokra, ahol a már ismerős elemózsia mellett ládákkal is találkozhatunk. Ezekben végső összecsapáshoz szükséges robbanószereket találjuk. A zsákokban pedig jutaloméletre lelünk. Megjegyzendő, hogy nem szükséges az összes robbanószer összegyűjtése.
A negyedik szinten folytatódik a ládák (robbanószerek) felkutatása. Itt a játékmenet már kevésbé lineáris. Mielőtt jobbra szaladnánk a szint végéhez, egy magas épület homlokzatára mászhatunk fel gyűjtögetés céljából. Figyeljünk, hogy a szint végén ugorjunk fel a hídra, nehogy a vízbe essünk.
Ötödik szint, újabb lovaglás, több akadállyal.
A hatodik szinten ismét épületek homlokzatain mászkálva kell ládákat keresgélnünk.
A hetedik szinte léghajóra szállunk. Egy katonai tábor felett elrepülve közelítjük meg utunk végcélját. A táborban ágyúk és lovasok lövöldöznek ránk. A robbanószert szórva védekezhetünk a lovasok ellen, az ágyúlövedékek esetében marad a kerülgetés (csak vízszintesen tudunk manőverezni a képernyő tetején).
Eztán már csak a légitámadással szemben tehetetlen erőd porig rombolása marad hátra. (Ehhez újabb készlet robbanószert kapunk.)

Nem mondhatnánk, hogy a készítők nagyon megerőltették volna magukat újszerű ötletekkel (ez az Arkos esetében sem sikerült nekik, azt is az Arcadia Soft nevű csapat programozta). Egy Zorro stílusú játék talán jobban illett volna egy romantikus hőshöz. A játék igazából csak azért nehéz, mert ha elveszítjük egy életünket, a szint legelejéről indulunk újra. Amúgy a tűz gomb intenzív nyomogatása a célravezető technika...
A grafika szépen kidolgozott, de sajnos monokróm, a scroll ennek ellenére darabos.

Irányítás:
Billentyűzetet, vagy KEMPSTON illesztőt választhatunk. Mivel a billentyűzetet szabadon definiálhatjuk, a SINCLAIR, CURSOR illesztők is használhatóak.

Örökélet: POKE 40512,0; POKE 47225,0
Végtelen energia: POKE 47898,0

Térkép