Footballer of the Year II.

1989 - Gremlin Graphics Ltd.

manager, foci

Spectrum (128k)

A nagy sikert aratott FOOTBALLER OF THE YEAR folytatását 1989 dobda piacra a Gremlin Graphics. Sikerült ismét egy rendkívül élvezetes játékot kreálniuk, azonban a játék sok újdonságot nem tartalmaz az elődjéhez képest, ami újdonság az viszont komoly nehezítés! Szemben a hagyományos foci-manager programokkal nem egy csapatot kell irányítani, hanem egy profi, angol focista szerepébe bújva kell egyengetni karrierünket. Az első részben, már felküzdöttük magunkat az élvonalbeli Angol Szuperligába, így itt már nem kell végigjárni a "szamárlétrát". A bajnokságon kívül az Angol-, Gremlins-, Európa Kupában vehetünk rész, valamint a válogatottba is meghívhatnak, ha jól teljesítünk a pályán.
Az indítás paraméterek megadása az első részből már ismerős lehet:

A játék főmenüje 7 (ismerős) ikont tartalmaz: futballista portré, tekercs, magnetofon, bepólyált fejű portré, kérdőjel földgömb és futballcipő.
A "bepólyált fejű futballista" a kilépést jelenti, azaz új játékot kezdhetünk, a "magnetofon" ikon pedig az input/output menüt hívja be, amivel játékállást menthetünk ('S) / tölthetünk (L') kazettára. Ha átszerkesztettük a csapatok neveit, érdemes azonnal menteni!
A többi ikon jelentése a következő:
Földgömb (STATE OF AFFAIRS):
Eredménykijelző. Az első részhez képes semmi újdonságot nem tartalmaz.
A képernyő két szélén levő számokon inverz-karakter jelöli, hogy a csapatunk hányadik helyen áll a bajnokságban. A képernyő középső részén található ablak a jelenlegi szezonban elért góljainkat mutatja (GOALS SCORED THIS SEASON). LEAGUE - a bajnokságban, UK CUP - az Angol Kupában, GREMLIN CUP - a "Gremlin" Kupában (nemzeti kupa), INTER a nemzeti válogatottban elért gólok számát mutatja. Ha valamelyik kupát megnyerjük vagy bajnokságot nyerünk az 1. osztályban, akkor indulhatnunk a KEK-ben illetve a BEK-ben és az itt lőtt góljaink számát jelezi az EUROPE. Végül a TOTALS pedig az összes lőtt gólunkat jelzi együtt.
A képernyő alsó részén a tabella csapatunkra vonatkozó adatait találhatjuk meg: PL a bajnokságban eddig lejátszott meccsek számát mutatja (21 csapat indul a bajnokságban, minden fordulóban pihen egy csapat), W a győzelmek (3 pont), D a döntetlenek (1 pont), L a vereségek (0 pont) száma. Az F és az A a lőtt és kapok gólok száma. POINTS jelöli a meccsekből összegyűjtött pontjainkat. A TEAM'S MORALE IS ... felirat a csapat morálját jelzi, ami a megnyert mérkőzések és pillanatnyi helyezéstől függően lehet: gyenge (POOR), átlagos (AVERAGE), jó (GOOD) és kellemes (EXCELLENT).
Bármely billentyű megnyomására visszaléphetünk a főmenübe.

Futballista portré
A személyünkre vonatkozó adatok. Ez módosult az első részhez hasonló menüpontjához képest! (Az első részben sok használható információt nem kaptunk.) Két képernyőt mutat egymás után:

  • CAREER: pályafutásunk során mely klubbokban, milyen eredményeket lrtünk el: FEE - az átigazolás értéke, CLUB - a klub neve, PL - játszott mérkőzések, SC - gólok száma, ME - érmek
  • MEDALS - éremtáblázat. Külön-külön (kulákban és a bajnokságban) és összesen. Itt láthatjuk még, hányszor voltunk a legjobb góllövők (TOP GOALSCORER), illetve egy pontszámot.

Tekercs (TRANSFER CARDS)
Ennek a választásával lehetőséget kaphatunk az átigazolásra. Ennek kisebb a jelentősége, mint az első részben (tekintettel arra, hogy csak a szuperligában játszhatunk), viszont jó pénzszerzési lehetőség. Az átigazoláshoz 5000 Fontért kell megvennünk az átigazoló-kártyát, csak ennek birtokában kapunk információkat az érdeklődő csapatokról. A következő lapon megtudhatjuk, mely csapat szeretne leigazolni, és ezért mennyit hajlandó fizetni jelenlegi klubunknak. Ebből a pénzből mi is kapunk részesedést (YOUR CUT). Az ajánlatot a 'Y' vagy az 'N' (YES / NO) fogadhatjuk, vagy utasíthatjuk el.
Újdonság azonban, hogy az átigazolás létrejöttéhez a felajánlott két feltétel közül egyet teljesítenünk kell (mi választunk):

  • (A) a következő mérkőzésen 3 gólt kell rúgnunk,
  • (B) - 3 "egyszerű" kérdésre kell válaszolnunk. Ez olyan, mint a kaszinó (ld. később).

Ezt a menüpontot nem szükséges, használni, mert időnként (ha nagyon gyártjuk a gólokat) mérkőzések előtt (ingyen) is kapunk ajánlatokat!

Kérdőjel (Kaszinó - DOUBLE OR NOTHING!)
Míg az első részben "Gazdálkodj okosan!" típusú szerencsekártyák ("Kihajoltál az ablakon, pufff... Szétloccsant a fejed! Két dobásból kimaradsz!") biztosították pénzünk gyarapodását, vagy épp gyors megcsappanását, a kaszinóban Dupla vagy semmi (DOUBLE OR NOTHING!) kvízjátékot játszhatunk. Először a program megkérdezi, hogy tényleg játszunk-e ('Y'), vagy csak véletlenül léptünk be ('N'), majd a tétet kell megadni (10-500 Font).
Ezután a gép feltesz egy kérdést, és három lehetséges választ ad. Az '1', '2' vagy '3' billentyűk megnyomásával válaszolhatunk a mellettük felsorolt válaszokkal. A választ 15 másodpercen belül kell megadni, ha kifutunk az időből, azt hibás válasznak tekinti a gép. (A hátralévő időt a képernyő alsó sorában látható sávon mérhetjük le.) Helyes válasz esetén a pénzünk megduplázódik, és eldönthetjük, hogy folytatjuk a játékot: G(AMBLE), vagy begyűjtjük a nyereményt C(OLLECT). Egymás után max. háromszor játszhatunk, tehát a tétünk 2-szeresét, 4-szeresét, vagy 8-szorosát nyerhetjük. Ha egy kérdésre hibás választ adunk, az összes pénzt elbukjuk.
Négy témakörrel találkozhatunk:

  • Csapatatok pályája (GROUND), beceneve (MICKNAME), edzője (MANAGER). (A kérdések 1989-re vonatkoznak.)
  • Az év játékosa adott évben
  • Kupadöntők, Európa-kupadöntők eredményei
  • Világbajnoksággal kapcsolatos kérdések.

A gép a kérdéseket keverheti is, pl. kérdezheti, hogy ki volt az év játékosa 1984-ben, de azt is, hogy IAN RUSH mikor volt az év játékosa.

Futballcipő
Elérkeztünk a program "izgalmasabb" részéhez, itt lényegesen összetettebb dolgunk lesz, mint az első részben! Az alapkoncepció természetesen nem változott, azaz gólkártyákat kell vásárolnunk, és azokat felhasználva kapunk gólhelyzeteket, amiket értékesíteni kell.
Először tájékoztatást kapunk a gólkártyák áráról (COST OF GOAL CARDS = £600 EACH), valamint a díjazásunkról. Az első résszel szemben itt "teljesítménybért" kapunk:

  • klubmérkőzés 200 £ / mérkőzés, plusz gólónként 50 £,
  • válogatott színeiben 400 £ / mérkőzés, plusz gólonként 100 £.

YOU HAVE £x IN CASH - pillanatnyi vagyonunk,
DO YOU WISH TO BUY ANY CARDS? - kívánunk gólkártyát vásárolni? (A HOW MANY? Kérdésre számbillentyűvel válaszolva egyszerre 1-9 gólkártyát vásárolhatunk). Gólkártyát egyébként "váratlan esemény" keretében ingyen is kaphatunk.

Ezután tájékoztatást kapunk a soron következő mérkőzésről (bajnoki, kupameccs), és hogy mely csapat ellen fogunk játszani. Láthatjuk az ellenfél eredményeit, ugyanazokkal az adatokkal, amit saját csapatunkról kapunk a földgömb ikon használatával. Újdonság, hogy akkor is kapunk tájékoztatást a kupamérkőzésekről, ha az adott kupából már kiesett a csapatunk, ilyenkor csak a YOUR TEAM IS OUT OF THIS CHAMPIONSHIP üzenetet kapjuk, majd rögtön az eredményeket tekinthetjük meg.
Ha csapatunk mégis érdekelt a soron következő mérkőzésben, az ellenfél adatai alatt láthatjuk, hány gólkártyával rendelkezünk (YOU HAVE x GOAL CARDS), és a program megkérdezi, szeretnénk-e gólkártyát felhasználni a mérkőzés folyamán? (DO YOU WISH TO ADD GOAL CARDS?)
Nemleges válasz esetén nem lesz gólhelyzetünk a mérkőzésen, tehát gólt sem fogunk szerezni! Itt kell megjegyezni, hogy csapattársaink "gyengébben muzsikálnak" mint az első részben, tehát ilyenkor nagyobb eséllyel vesztünk! Igenlő válasz esetén a következő képernyőn megkérdezi a program, hány gólkártyát szeretnénk felhasználni? (HOW MANY?) Újdonság, hogy egy gólkártya mindenképpen csak egy gólhelyzetet ad, 1-2-3 használhatunk el egy mérkőzésen, tehát max. 3 helyzetünk lesz! Hacsak nem lényegesen gyengébb ellenféllel van dolgunk, érdemes 3 gólkártyát felhasználni, mert nem ritkák a gólzáporos meccsek, 5 gólt is bekaphatunk! Ezután a kérdés feletti "mágikus" táblázatból ki kell választanunk, a lehetséges szituációkat, melyikből szeretnénk gólt lőni. Az egyes szituációkat betűvel jelzi a program (21 szituáció van, tehát A-U betűkkel). Csak a csillaggal jelölteket tudjuk kiválasztani! Nem tudjuk tehát mindig ugyanazt a három gólhelyzetet "használni", mert mindig más helyzetek a választhatóak, így - sajnos - valamennyi gólhelyzetet be kell gyakorolnunk.

Ezután egy összefoglaló táblázatot láthatunk a forduló párosításáról (ALL MATCH FIXTURES), majd egy-egy taktikai rajzot tekinthetünk meg a kiválasztott gólhelyzetekről. Most lejátszhatjuk a gólhelyzeteket! Ez lényegesen összetettebb, mint az első részben! Az ellenfél kapuja előtti területet látjuk felülnézetből, csapattársaink fekete mezt viselnek, az ellenfél fehéret. Mi a kék játékost irányítjuk. Célunk, hogy míg társaink a terv szerint passzolgatnak, mi a taktikai rajz szerinti "sor végére" helyezkedjünk, ahonnan megfelelő irányba lőve (tűz billentyű) a labdát szerezhetünk gólt (kivéve azon pár helyzetet - pl. I -, ahol a kipattanó labdára kell "ugornunk", ez nincs benne a tervben). Igyekeznünk kell, mert csak pár másodperc áll rendelkezésünkre, és ha rossz helyre szaladunk, el sem érjük a labdát, vagy nem a megfelelő pozícióban kerülünk a labda mögé, ilyenkor valószínűleg a kapu mellé lövünk. Látható tehát, hogy egy hagyományos manager-játékkal szemben itt sok gyakorlás és ügyesség is kell a sikeres szerepléshez!
Válogatott mérkőzések előtti klubmeccs előtt tájékoztatást kapunk, ha ezen a mérkőzésen x gólt szerzünk, a válogatott színeiben képviselhetjük országunkat. A válogatott - szemben az első résszel - nem barátságos mérkőzéseket játszik, hanem Világkupát. A Világkupa csoportmérkőzésekkel indul (4 csoport, 4 csapat / csoport), ahol a körmérkőzések után a továbbjutók játszák az elődöntőt, középdöntőt, döntőt.

A mérkőzés után megtekinthetjük a végeredményt, és hogy hány gólt szereztünk (YOUR SCORED x). Ezután a forduló összes eredményét is megtekinthetjük, sőt, bajnokság esetén ezután részletes táblázatot kapunk a bajnokság pillanatnyi állásáról.

A már említett kvízjátékban feltett kérdések igen nagy lexikális tudást igényelnek, így nem árt némi "felkészülés" a játékra! Tekintsük át, milyen eseményekre, tényekre kérdezhet rá a program.

Az év játékosai:

1967 - J.CHARLTON
1968 - GEORGE BEST
1969 - DAVE MACKEY
1970 - BILLY BREMNER
1971 - FRANK McLINTOCK
1972 - GORDON BANKS
1973 - PAT JENNINGS
1974 - IAN CALLAGHAN
1975 - ALAN MULLERY
1976 - KEVIN KEEGAN
1977 - EMLYN HUGHES
1978 - KENNY BURNS
  1979 - KENNY DALGLISH
1980 - TERRY McDERMOTT
1981 - FRANS THIJSSEN
1982 - STEVE PERRYMAN
1983 - KENNY DALGLISH
1984 - IAN RUSH
1985 - NEVILLE SOUTHALL
1986 - GARY LINEKER
1987 - CLIVE ALLEN
1988 - JOHN BARNES
1989 - STEVE NICHOL

KEK győztes csapatok:

1964 - SPORTING LISBON
1965 - WEST HAM UNITED
1966 - BORUSSIA
1967 - BAYERN MUNICH
1968 - A.C MILAN
1969 - BRATISLAVA
1970 - MAN. CITY
1971 - CHELSEA
1972 - RANGERS
1973 - A.C MILAN
1974 - F.C MAGDEBURG
1975 - DYNAMO KIEV
  1976 - ANDERLECHT
1977 - S.V HAMBURG
1978 - ANDERLECHT
1979 - BARCELONA
1980 - VALENCIA
1981 - DYNAMO TBILISI
1982 - BARCELONA
1983 - ABERDEEN
1984 - JUVENTUS
1985 - EVERTON
1986 - DYNAMO KIEV
1987 - AJAX

Csapatok:

  • ABERDEEN
    ground: PITTODRIE
    nickname: DONS
    manager: SCOTT

  • ARSENAL
    ground: HIGHBURY
    nickname: GUNNERS
    manager: GRAHAM

  • ASTON VILLA
    ground: VILLA PARK
    nickname: VILLIANS
    manager: TAYLOR

  • CARDIFF CITY
    ground: NINIAN PARK
    nickname: BLUEBIRDS
    manager: BURROWS

  • CELTIC
    ground: CELTIC PARK
    nickname: BHOYS
    manager: McNEILL

  • CHELSEA
    ground: STAMFORD BRIDGE
    nickname: BLUES
    manager: CAMPBELL

  • DUNDEE UNITED
    ground: TANNADICE PARK
    nickname: TERRORS
    manager: McLEAN

 
  • EVERTON
    ground: GOODISON PARK
    nickname: TOFFEEMEN
    manager: HARVEY

  • EEDS UNITED
    ground: ELLAND ROAD
    nickname: UNITED
    manager: BREMNER

  • LIVERPOOL
    ground: ANFIELD
    nickname: POOL
    manager: DALGLISH

  • MAN. UNITED
    ground: OLD TRAFFORD
    nickname: RED DEVILS
    manager: FERGUSON

  • EWCASTLE UNITED
    ground: ST. JAMES' PARK
    nickname: MAGPIES
    manager: McFAUL

  • NORWICH CITY
    ground: CARROW ROAD
    nickname: CANARIES
    manager: STRINGER

  • NOTTM' FOREST
    ground: CITY GROUND
    nickname: REDS
    manager: CLOUGH
 
  • RANGERS
    ground: IBROX
    nickname: GERS
    manager: SOUNESS

  • SHEFFIELD WED.
    ground: HILLSBOROUGH
    nickname: OWLS
    manager: ATKINSON

  • SUNDERLAND
    ground: ROKER PARK
    nickname: ROKERITES
    manager: SMITH

  • SWANSEA CITY
    ground: VETCH FIELD
    nickname: SWANS
    manager: YORATH

  • TOTTENHAM
    ground: WHITE HART LANE
    nickname: SPURS
    manager: VENABLES

  • WEST HAM UNITED
    ground: UPTON PARK
    nickname: HAMMERS
    manager: LYALL

  • WOLVERHAMPTON
    ground: MOLINEUX
    nickname: WOLVES
    manager: TURNER

Kupadöntők (F.A CUP)

1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
TOTTENHAM - CHELESA
W.B.A - EVERTON
MANCH. CITY - LEICESTER CITY
CHELESA - LEEDS UNITED
ARSENAL - LIVERPOOL
LEEDS UTD. - ARSENAL
SUNDERLAND - LEEDS UNITED
LIVERPOOL - NEWCASTLE
WESTHAM - FULHAM
SOUTHAMPTON - MAN. UNITED
MANCH. UTD - LIVERPOOL
IPSWICH TOWN - ARSENAL
2-1
1-0
1-0
2-1
2-1
1-0
1-0
3-0
2-0
1-0
2-1
1-0
 
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
ARSENAL - MAN. UNITED
WEST HAM UTD. - ARSENAL
TOTTENHAM -MAN. CITY
TOTTENHAM - Q.P.R.
MAN. UNITED - BRIGHTON
EVERTON - WATFORD
MAN. UNITED - EVERTON
LIVERPOOL - EVERTON
COVENTRY CITY - TOTTENHAM
WIMBLEDON - LIVERPOOL
LIVERPOOL - EVERTON
3-2
1-0
3-2
1-0
4-0
2-0
1-0
3-1
3-2
1-0
3-2

BEK Kupadöntők (EUROPEAN CUP)

1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
INTER MILAN - REAL MADRID
INTER MILAN - BENIFICA
REAL MADRID - PARTIZAN BELGRADE
DORTMUNDCELTIC - INTER MILAN
MAN. UNITED - BENIFICA
A.C MILAN - AJAX
FEYENOORND - CELTIC
AJAX - PANATHINAIKOS
AJAX - INTER MILAN
AJAX - JUVENTUS
BAYERN MUNICH - ATHLETICO MADRID
BAYERN MUNICH - LEEDS UNITED
3-1
1-0
2-1
2-1
4-1
4-1
2-1
2-0
2-0
1-0
4-0
2-0
 
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
BAYERN MUNICH - ST. ETIENNE
LIVERPOOL - B.MUNCHENGLADBACH
LIVERPOOL - F.C BRUGES
NOTTM. FOREST - MALMO
NOTTM. FOREST - S.V HAMBURG
LIVERPOOL - REAL MADRID
ASTON VILLA - BAYERN MUNICH
S.V HAMBURG - JUVENTUS
LIVERPOOL - A.S ROMA
JUVENTUS - LIVERPOOL
S. BUCHAREST - BARCELONA
F.C PORTO - BAYERN MUNICH

1-0
3-1
1-0
1-0
1-0
1-0
1-0
1-0
4-2
1-0

2-0
2-1

Világbajnoki döntők (WORLD CUP) helyszínei, eredményei

1930
1934
1938
1950
1954
1958
1962
1966
1970
1974
1978
1982
1986

MONTEVIDEO
ROME
PARIS
RIO DE JANEIRO
BERNE
STOCKHOLM
STANIAGO
WEMBLEY
MEXICO CITY
MUNICH
BUENOS AIRES
MADRID
MEXICO CITY

URAGUAY - ARGENTINA
ITALY - CZECHOSLOVAKIA
ITALY - HUNGARY
URAGUAY - BRAZIL
WEST GERMANY - HUNGARY
BRAZIL - SWEDEN
BRAZIL - CZECHOSLOVAKIA
ENGLAND - WEST GERMANY
BRAZIL - ITALY
WEST GERMANY - NETHERLANDS
ARGENTINA - NETHERLANDS
ITALY - WEST GERMANY
ARGENTINA - WEST GERMANY
4-2
2-1
4-2
2-1
3-2
5-2
3-1
4-2
4-1
2-1
3-1
3-1
3-2