Gazza II.

1990 - Empire Software

sport, foci

Spectrum (128k)

Enterprise

A foci programok "hőskorában" egyeduralkodónak számított "klasszikus nézet" szerint oldalról láttuk a pályán játszódó eseményeket. (Ennek a csoportnak jeles képviselője a Match Day 2). Pár évvel később C64-ről indult hódító útjára a foci-programok következő "generációja" Itt az eseményeket már felülről láthatjuk, a "kamera" a labda mozgását követi a pályán. Hogy melyik nézet a jobb, mindenki döntse el saját maga, mindkettőnek megvannak az előnyei-hátrányai. A Gazza II 1990-ben került kiadásra, így a "trendnek" megfelelően itt már a "felső kameraállásból" követhetjük nyomon az eseményeket. És bár a grafika inkább "funkcionális" mintsem látványos, a készítők 128K-s zenével és hangokkal igyekeztek megteremteni a hangulatot, többé-kevésbé sikerrel. Mindenképpen érdemes a játéknak egy "esélyt" adni, mert - szemben a fociprogramok többségével - egész jól irányítható, másrészt - érthetetlen módon - Spectrum-on nem volt olyan "focidömping" mint C64-en.

A betöltés után az O billentyű megnyomásával előhívható menüben egy foci-programtól minimálisan elvárható paramétereket állíthatjuk be:

A SPACE megnyomásával indítható a játék. Ha egyedül játszunk, a megjelenő listából kell kiválasztani az ellenfelünket. Ez egyben a nehézségi szintet is jelzi: a lista első csapata Albánia nem képvisel komoly játékerőt, ezzel szemben Brazília elég rendesen el fogja verni a kezdő játékost.
A középkezdéshez felsorakozva ne lepődjünk meg: sajnos a grafikai megvalósítás tényleg "szerény", így nincs megrajzolva a kezdőkör, valamint a kaput is csak egy vonal jelöli. Félidő és térfélcsere nincsen, az első játékos balról-jobbra támad. (A 2. csapat -értelemszerűen- jobbról-balra.) A képernyő felépítése egyszerű (és áttekinthető):

Az általunk irányított játékost nyíl jelzi Hogy épp melyik játékost irányítjuk, a gép dönti el, meglepően helyesen megítélve a szituációt. Szomorú viszont, hogy a kapust a gép irányítja, de botrányos színvonalon. A kapus mindig az alapvonalon mozog, a legkisebb hajlandóságot sem mutatva, hogy rávetődjön a tőle fél méterre a kapuba guruló labdára...
Most ejtsünk szót a játék különlegességéről! Az X billentyű megnyomásával váltogathatunk a "klasszikus" nézet, és a taktikai-nézet között. A taktikai-nézetben az egész pályát láthatjuk, így jobban áttekinthetjük a történéseket. Esetleg megpróbálhatunk ebben a nézetben játszani, komolyabb csapatjátékot lehet megvalósítani.
A játékot a H megnyomásával szüneteltethetjük, a 8+9 megnyomásával kiléphetünk a játékból. Az ENTERPRISE tulajdonosok a játékot két külső botkormánnyal játszhatják, vagy a billentyűzettel. A játékból kilépésre itt a STOP billentyű szolgál.