1987 - Activision

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

A filmekből készült játékprogramok általában sikeresek szoktak lenni, amibe jelentősen besegít a film sikere is. Elég, ha csak a Robocop, vagy a Batman - The Movie játékokra gondolunk, mindkettő hosszasan vezették az angol Top-listákat (persze a siker köszönhető a színvonalas programozói munkának is).
A Predator a hasoncímű -igen sikeres- film alapján készült. A film témája röviden összefoglalva a következő (a fiatalabbak kedvéért...): Egy különleges kommandó a CIA megbízását teljesíti, amikor egy közép amerikai ország dzsungelében gerillák által fogva tartott embereket indulnak kiszabadítani. Bár a kommandó a gerillákat legyőzi, azonban hamarosan egy eddig ismeretlen, és legyőzhetetlennek látszó új ellenséggel kell szembenézniük. Az ellenfél nem emberi lény: egy Predátor, aki "sportól" vadászik emberekre. A küzdelem most már a túlélésért folyik, azonban a csapat -minden igyekezetük ellenére- folyamatosan fogyatkozik. Persze végül Schwarzeneggernek sikerül legyőznie a Predatort...
Általában az ilyen játékok, a film lövésekkel, és robbanásokkal teli jeleneteit dolgozza fel, ennek megfelelően inkább a botkormány lesz kitéve intenzív használatnak, mintsem a kombinációs készségünk. Tehát ebben a játékban is a tűz gomb intenzív nyomogatása a célravezető stratégia.

 

 

A játék egy rövid introval indul, majd miután végignéztük a "stáblistát" folytatódik a töltés. A menüben kiválaszthatjuk az irányítást. Billentyűzetet, vagy Kemston, Sinclair, Protek Interface-t választhatunk. A billentyűzetkiosztást sajnos nem tudjuk átdefiniálni, viszont kétféle változat között választhatunk (ENTERPRISE-on csak egyféle billentyűzetbeállítás van):
Keyboard 1 Keyboard 2 ENTERPRISE  
Q
Q
Q
- fel
A
Z
A
- le / legugolás
I
A
O
- balra
O
D
P
- jobbra
P
S
SPACE
- tűz
SPACE
SPACE
jobb SHIFT
- gránát
ENTER
ENTER
ENTER
- fegyver felvétele

Feladatunk nem túl komplikált: végigrohanni négy szinten (mindig csak jobbra), miközben a lehető legtöbb ellenfelet mészároljuk le... Fegyverkészletünk korlátozott, gépfegyverünkben véges számú lőszer (meglehetősen kevés) található. Mindemellett három kézigránátunk is van, amit az ellenségre hajigálhatunk. A küldetést helyszínére helikopterrel érkezik csapatunk. A játék kezdetén épp a helikoptert hagyja el a csapat, az utolsó emberként mi is kiszállunk. Ezzel kezdetét veszi ámokfutásunk. Az irányítás némileg furcsának tűnhet elsőre:

  • Ha jobbra-balra nyomjuk a botkormányt, elindulunk az adott irányba. Futás közben a le-fel irányokkal térhetünk ki az adott irányba.
  • Ha álló helyzetben megnyomjuk a le billentyűt, legugolunk. Így elkerülhetjük a lövedékeket.
  • Ha álló helyzetben megnyomjuk a fel billentyűt ugrunk. Ugrás közben a jobbra-balra iránnyal a kívánt irányba ugrunk.
  • A tűz gombbal lövünk (amíg a lőszer tart). Miközben nyomva tartjuk a tűz gombot, a le-fel, jobbra-balra + le-fel iránnyal célozhatunk a kívánt irányba.
  • Ha elfogyott a lőszer, nincs más hátra, mint a közelharc. Ilyenkor a tűz+fel billentyűkombinációval üthetünk, a tűz+le kombinációval védekezhetünk.

Ha elindulunk előre, hamarosan találkozni fogunk az első elesett társunkkal, majd a játék folyamán a többi is elesik. Elesett bajtársainktól lőszer fogytán felvehetünk fegyvereket, vagy lőszert az ENTER megnyomásával. Ha elesett bajtársunknál másmilyen fegyver volt, az ENTER első megnyomására csak a fegyvert vesszük fel, ilyenkor nyomjuk meg mégegyszer az ENTERT-t, hogy a lőszert is felvegyük.
A predátor időnként gondol egyet, és megpróbál fegyverével "levadászni". Ilyenkor a kép átváltozik olyan képpé, amit a predátor lát (a filmben elég furcsa színvilágban látja a világot, ezt próbálták meg a programozók visszaadni), és egy célkereszt indul meg felénk. Ha a célkereszt elér minket elvész egy életünk. Ennek elkerülése érdekében javasolt folyamatosan mozogni! Ha ellenséggel érintkezünk, vagy eltalálnak minket, azt egy fokkal jobban bírjuk, csak az energiánk fogy. Óvakodjunk a pályán itt ott repkedő madaraktól is!
A játékképernyő fölött középen az aktuális fegyverünket, és a hozzá tartozó lőszer-készletünket láthatjuk. Jobb oldalon felül láthatjuk a kézigránátjainkat, a felső piros csík az energiánkat, az alsó piros csík az életeink számát mutatja. (Ha mindkét piros csík elfogy, vége a játéknak.) Bal oldalon felül láthatjuk a pontszámunkat, melyet az ellenfeleink eliminálásával gyarapíthatunk, alatta a feladat teljesítésére rendelkezésünkre álló időt, tudniillik a játék időre megy, de ez senkit ne zavarjon, olyan sok időnk van, hogy még ha akarnánk se tudnánk olyan sokáig "szöszmötölni".
Ha teljesítettük mind a négy szintet, a gép közli velünk a pontszámunkat, majd más választásunk nem lévén nyomjuk meg s RESET-et. Nem akarom senki kedvét elvenni, de ha tárgyilagosan nézzük a dolgot, a program mind technikailag (zene, hangok grafika), mind játszhatóság szempontjából elég gyenge, valószínűleg a film sikerére való tekintettel gyorsan "összehoztak" valamit a fiúk, csak hogy gyorsan ki lehessen adni...
Az Enterprise tulajdonosoknak sajnos érdemes billentyűzetről játszani. Cserébe viszont -kivételesen- EP-n "értelmesebb" színösszeállítást láthatunk a képernyőn.

A program a betöltés után megkérdezi, kívánunk-e örökéletet. Ha igennel válaszolunk, nincs más dolgunk, csak ékeljük ki a jobbra billentyűt, és menjünk el reggelizni / ebédelni / vacsorázni / kávézni (megfelelő rész aláhúzandó)...