Questprobe Featuring The Hulk

1984 - Adventure International

kaland, szöveges

Spectrum (48k)

Enterprise

Scott Adams, az első kereskedelmi forgalomba kerülő kalandjáték (az Adventureland) szerzője a Marvel képregények jogainak megszerzése után készítette a Questprobe című kalandjáték-sorozatát (The Hulk, Spider-Man, Fantastic Four). Az eredetileg 12 részesre tervezett Questprobe sorozat az Adventure International 1985-ös csődje miatt csonka maradt (így a programok teljesítésekor kapott jelszavak nem érnek semmit). A képregényhősök szereplése kalandjátékban újfajta játékélmény megteremtésére nyitott lehetőséget, mely leginkább sorozatban az első - Hulk - című epizódban tetten érhető: az szinte "természetes", hogy minden helyszínt megmutat a program képen, de egyes eseményeket is képregény-szerű képsorozatban nézhetünk meg. Az már nem újdonság, hogy a képek kirajzolása villámgyors, a Sorcerer of Claymorgue Castle c. játékhoz hasonlóan viszont a képek már "interaktívak", azaz ténykedéseink eredménye azonnal megjelenik rajtuk. Igaz ennek ára is van: kevés helyszín van, melyekről csak egészen rövid leírást kapunk. A program kijelzi, hogy mely irányokba tudunk továbbhaladni, továbbá felsorolja a helyszínen látható tárgyakat, személyeket. A program szókészlete - ettől függetlenül - kellően bő:

AGAIN EMPTY LITTLE SEE
ALL ENTER LOOK SELF
ALONE EVEN MAD SOLVE
ALOT EVERYTHING MADDER SOME
ALTER EXAMINE MATERIAL SOMETHING
AN EYES MESH STRANGE
AND FAN MIRROR STRENGTH
ANT-MAN FIELDS NAME STRONGER
ANTS FOR NON TALK
AREA FRIENDLY NORTH TELLING
AROUND FRIENDS NOSE THAT
ASK FROM NOT THE
ASTRAL FUZZY NOW THEM
AT GEM OF THEN
BECOME GEMS ON THEY
BEES GET OTHER THING
BIO GETS OUT THINGS
BITE GETTING OUTLET THINK
BUTTON GIVE OUTSIDE THIS
CAGE GO PAIN TO
CLOSE GOOD PLACE TOP
COME HAND PLAY TREASURE
COMPUTER HE PLUG TRYING
COVER HELP POINT TYPE
CRACK HERE POINTS ULTRON
DEEP HIM POSITION UNDER
DESK HOLD PROTECT UNTIL
DIG HOLE PULL UP
DO HOLES PUSH USE
DOES HOW QUERY VERY
DOME HULK REMEMBER WAIT
DOMES IN RETURN WALL
DOOR INSIDE RIGHT WATCH
DOWN IS RING WAVE
DROP IT ROOM WAX
EACH KEEP ROCK WEST
EARLY LAST SAID WHAT
EARS LATER SAME WHENEVER
EAST LEAVE SAVE WHERE
EAT LIFT SCORE WHILE
EGG LIKE SCRATCH WILL
EGO LIP SEAL WITH

A parancsokat többnyire ige + főnév alakban kell megadni. Mozgásra a szélrózsa négy irányába és fel-le szolgál. Ezeket érdemes rövidíteni (N, S, E, W, U, D). Ki lehet írni az egészet is, de akkor a program csak egy mozgást jelentő igével (GO ENTER, WALK, RUN) együtt érti meg (pl. N = GO NORTH). Az összes többi szónak elég az első négy betűjét beírni, a többit a program nem vizsgálja.
A HELP parancs "kamu" ne is próbálkozzon vele senki. Teljesen fölösleges, a válasz mindig az, hogy segítség nincs, rendeljünk kézikönyvet. A LOOK parancsot viszont minden helyszínen érdemes használni, mert csak így kapjuk meg a helyszín rövid leírását!
A program kezelését segítő parancsok:

Fontos, hogy amikor egy eseményhez kapcsolódó "mini képregényt" mutat a program, figyeljük a <HIT ENTER> felirat megjelenését. Ilyenkor teljesen felesleges parancsot begépelni, mert a program úgy sem fogja végrehajtani, az ENTER megnyomásával nézhetjük végig a képsorozatot.

A játék főhőse Dr. Robert Bruce Banner atomfizikus az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának dolgozott egy gamma-bomba kifejlesztésén Új-Mexikóban. Egy kísérleti robbantás előtt észrevette, hogy egy civil tartózkodik a veszélyes zónában. Bannernek az utolsó pillanatban sikerült az óvatlan fiút, Rick Jonest biztonságba helyeznie a robbanás előtt, de őt magát nagy mennyiségű gamma-sugárzás érte, amitől egy hatalmas erejű, zöld szörnyeteggé változott. Bruce és Hulk egy személyben létezik, s Bruce akkor alakul át Hulkká, amikor érzelmi állapota labilis lesz félelem, a düh vagy a stressz hatására. Bruce olykor nagyobb kontrollt tud elérni a lény felett, gyakorlatilag képes irányítani az átváltozásokat.
Hulk ereje felülmúl minden elképzelhetőt: lábizmai lehetővé teszik, hogy egyetlen "szökelléssel" 3200 láb (975 méter) magasságba, vagy 1,6 mérföld (2575 méter) távolságba ugorjon. 90 tonna súlyt képes felemelni. Zöld bőre olyan erős, mint a legerősebb páncél, kibírja a 1600 fokos forróságot és a -120 fokos dermesztő hideget. Hulknak - emberfeletti erején kívül - még egy, kevésbé ismert képessége is van: látja az asztrális testeket.
További szereplők:

A helyzet nem túl rózsás, mert egy székhez kötözve térünk magunkhoz (1. kép). Hulknak ez a pár madzag meg se kottyanna, de hogy váljunk azzá? Egyszerűen fájdalmat kell magunknak okozni. Szorult helyzetünkben erre a legkézenfekvőbb módszer, ha felborítjuk a széket magunkkal együtt (ROCK). Ennek az lesz a következménye, hogy beverjük a fejünket, és megkezdődik az átalakulás (2. kép). A kötelékünktől sikerül megszabadulni, de a biztonsági rendszer érezte a mozgásunkat és nyugtató hatású gázzal árasztja el a termet, amitől rögtön vissza is változunk.
Ha körülnézünk (LOOK), konstatálhatjuk, hogy egy kupolában vagyunk. Van itt egy törött szék (épp most törtük össze), egy tükör, amiben megcsodálhatjuk magunkat (LOOK MIRROR), aki akarja magával is viheti (GET MIRROR), hogy bármikor megcsodálja magát. Látunk egy jelzést, amit ha elolvassuk (READ SIGN), megtudjuk, hogy egy olyan szuperbiztos helyen őriznek minket, ahol egy számítógép felügyeli viselkedésünket. Annak bizonyítása érdekében, hogy Dr. Robert Bruce Banner szellemi képességeivel rendelkezünk és tudjuk kontrollálni testünket, össze kell gyűjtenünk az összes drágakövet a "megfelelő helyen". (Ez már eleve logikai buktató, hisz folyamatosan használnunk kell Hulk erejét a drágakövek összegyűjtéséhez...). Lényeg a lényeg, rögtön az első drágakő itt is van, egy kalandjátékban abból baj nem lehet, ha felvesszük (GET GEM). A földön van egy vasgyűrű, amivel most még nem tudunk mit kezdeni, azon kívül, hogy megcsodáljuk közelebbről (LOOK RING), magunkhoz vehetjük viszont a kézi ventillátort (GET FAN).
Az egyetlen kijárat kelet felé nyílik (E) egy alagútba, ahol egy halálfejes tábla vélhetően valamilyen veszélyt jelez. Itt is van egy jelzés (READ SIGN), ami arra figyelmeztet, hogy odakint erős gravitációs tér véd - na nem minket - hanem a külvilágot tőlünk. Akik fütyülnek a veszélyre, azokat odakint összeroppantja az erős gravitáció, és a pokol tornácára kerülnek. Innen csak lefelé vezet az út a kezdőképernyőre (a kupolába). Megjegyzendő, hogy "igazából meghalni" (értsd: GAME OVER) nem lehet, hisz megszerzett tárgyaink nálunk maradnak. Akik viszont figyelnek a veszélyre, azok a falon egy gombot látnak, naná, hogy megnyomjuk (PRESS BUTTON)! Ezzel a gombbal késleltethetjük (egyetlen parancs erejéig!) a védelmi rendszert, ami elgázosítja a kupolát, ha Hulkká változunk. A gravitáció ellen pedig kézenfekvő(???) megoldás, ha mondjuk arcon verjük magunkat (HIT FACE)... Történetesen ilyenkor ismét Incredible Hulk leszünk, ami azzal jár, hogy baromi erősek vagyunk, és nem lapít össze a gravitáció. Most már kimehetünk levegőzni (GO OUT). Ha körülnézünk (LOOK), megállapíthatjuk, hogy a piros kupolán kívül egy drágakő is hever a lábaink előtt (GET GEM). Vajon meg bírjuk emelni a kupolát? (LIFT DOME) Igen, és ráadásul egy drágakő is van alatta (GET GEM). Most egy kis talajmunka következik: kezdjünk ásni (DIG), menjünk be a gödörbe és mélyítsük tovább (GO HOLE, DIG). A föld mélye újabb drágakövet rejt (GET GEM).
Egy gödörből nyilvánvalóan csak felfelé vezet az út (U). A kupolától bármerre indulunk, - menjünk mondjuk keletre (E) - midnenfelé ugyanoda jutunk. Ez mondjuk elég furcsa, de a hely ahova jutottunk, az is furcsa, de legalábbis "homályos" (5. kép - FUZZY AREA). Mivel mindenki látja mi van a képen, felesleges leírni, hova kerültünk..., mindenesetre, ha elolvassuk az itt lévő jelzést (READ SIGN) megtudjuk, hogy ide kell gyűjtenünk a drágaköveket. Tegyünk is így (DROP GEM, DROP GEM, DROP GEM, DROP GEM).
Most szintén akár keletre, nyugatra, vagy délre indulunk egy véletlenszerű helyszínre jutunk. Induljunk mondjuk délre (S) Összesen 3 kupola van, ezek külsőre ugyanúgy néznek ki, az első mellett (amiből kijöttünk, már látható a gödör, amit ástunk. Haladjunk addig délre, amíg a főellenőr (CHIEF EXAMINER) irodájába jutunk (lehet, hogy elsőre sikerül, lehet, hogy csak sokadszorra...). Itt nincs más dolgunk, mint begyűjteni az asztalban lévő drágakövet (EXAMINE DESK, GET GEM, GO DOOR).
A "homályos helyre" jutunk (DROP GEM), majd induljunk újra délre (S), amíg egy ugyanolyan kupolához érünk, mint az első volt. (Vagyis a kép jobb oldalán nincs sárga hangyaboly, és gödör sincs a kupola mellett. Most tényleg..., mennyiből állt volna más színűre rajzolni az egyes kupolákat???) A procedúra ugyanaz, mint az első kupolánál (GET GEM, DIG HOLE, GO HOLE, DIG). Hatalmas szívatás, hogy itt többször egymás után kell használni a DIG parancsot, amíg újabb drágakövet találunk (GET GEM). Miután kimászunk a gödörből, nézzünk be a kupola alá is (U, LIFT DOME, GET GEM). Ha megvizsgáljuk a kupolát (EXAMINE DOME), egy berácsozott szellőzőt látunk az oldalán. Ha csak simán besétálnánk a kupolában, a nyugtató gáz hatására visszaváltoznánk Bruce-szá, és az ott lévő gyilkos méhek megszúrnának. Ettől ugyan nem halunk meg, de a csípés okozta fájdalomtól Hulkká változunk és megint jön a gáz... Így érdemben semmit nem tudnánk tenni. A szellőzőn nem tudunk bejutni (túl nagyok vagyunk hozzá), viszont a ventillátorral befújva jó kis huzatot csinálunk a kupolában, ami kipucolja a darazsakat (WAVE FAN, AT MESH). Most már bemehetünk (GO DOME, W). Ebben a kupolában a berendezés szerényebb, mindössze egy doboz viaszt találunk, jó lesz még valamire (GET WAX)!
Menjünk az alagútba (E). Gomb itt nincs, viszont a nagy gravitációra figyelmeztető tábla van. Hogy váljunk Hulkká? A változatosság kedvéért harapjunk a szánkba (BITE LIP), és kimenehtünk (GO OUT). Menjünk mondjuk keletre (E) a "homályos helyre", és pakoljuk le az újabb adag drágakövet (DROP GEM, DROP GEM, DROP GEM).
Menjünk megint délre (S) addig, amíg ahhoz a kupolához nem érünk, ahol az óriás hangyaboly is van. Itt bonyolódik a helyzet, ugyanis az első parancs után előjönnek az óriás hangyák (6. kép), a második utasításra már támadnak is, azaz a második utasítással mindig távozni kell - különben a pokol tornácára jutunk (TAKE GEM, E, DROP GEM). Megint vissza délre (S) a hangyabolyhoz, és ássunk (DIG HOLE, GO HOLE) Szerencsére a gödör másik helyszínnek számít. Ássunk addig (DIG) amíg meg nem találjuk a következő drágakövet (GET GEM). Menjünk fel és kerüljük el a hangyákat (U, S, DROP GEM). Ismét vissza délre (S) a hangyabolyhoz, most a kupolatrükk következik (LIFT DOME, E, W, GET GEM), de a változatosság kedvéért, most a kupolába meneküljünk (GO DOME) - persze itt is van gáz - , és szedjük össze a drágaköveket (GET GEM, W, GET GEM). Dobjuk el a ventillátort (DROP FAN), már nem fog kelleni.
Ha nagy izgalmunkban harapdáljuk a szánk szélét (BITE LIP), (előbb-utóbb) megjelenik Dr. Strange asztrális teste, majd (BITE LIP) rámutat a vezérlőpultra ("Dr Strange points to baseboard"). Közben a gáz miatt nem tudunk Hulk alakban maradni ezért Dr. Strange kivetülése eltűnik szemünk elől. Nézzük meg közelebbről, hova mutatott (LOOK BASEBOARD) és megtaláljuk a gázbeömlő nyílást (GAS OUTLET). Ha ezt betömjük viasszal (PLUG OUTLET, USE WAX), a gáz már nem tud beömleni a helységbe. Vágjuk is magunkat jól arcon (HIT FACE), Hulk-ká változunk, aki már tud beszélgetni Dr. Strange asztrális testével (ASK STRANGE): Emlékeztet, hogy a legnagyobb ellenségünk NIGHTMARE (7. kép). Második kérdésünkre (ASK STRANGE) már csak egy kis reklám a válasz. Újabb szívatás: Harmadik kérdésünkre (ASK STRANGE) Dr. Strange eltűnik. Ha körülnézünk (LOOK) észrevesszük, hogy még itt hagyott nekünk egy drágakövet (GET GEM), és a viaszt se hagyjuk itt (GET WAX). A kupolából a "szokásos módon" távozhatunk (E, HIT FACE, GO OUT, E). Pakoljuk le a drágaköveket (DROP GEM, DROP GEM, DROP GEM, DROP GEM).
Ha a "homályos" helyen északra indulnánk, egy föld alatti szobába jutnánk, ami jelen pillanatban még zsákutca, vagyis mielőtt ide mennénk gondoskodunk az onnan kivezető útról. Induljunk délre (S) és haladjunk mindaddig, amíg az első kupolához érkezünk (ahol se hangyaboly, se szellőző), és menjünk be (GO DOME). Erőt gyűjtünk (BITE LIP, REMEMBER NIGHTMARE), ettől különösen erősek - és őrültek - leszünk. majd cselekszünk (W, PULL RING), vagyis meghúzzuk a játék elején felfedezet vaskarikát és feltépjük a csapóajtót, még mielőtt visszaváltoznánk a gáztól Bruce-szá. Elvileg innen is le tudunk menni, de a gáz miatt nem tudunk Hulk alakban lejutni, ezért a másik irányból, a "homályos" helyről menjünk be, némi erőgyűjtés után (E, BITE LIPE, GO OUT, E, REMEMBER NIGHTMARE, N).
Egy BIO GEM-met (bármi is legyen az) és egy energiatojást látunk. Bármit matatunk a szobában, a tojás a következő pillanatban felrobban és elpusztítja a BIO GEM-et (és Bruce-t is). Hulk viszont jóízűen elfogyaszthatja a tojást (EAT EGG), anélkül, hogy a robbanás különösebben megfeküdné a gyomrát... Sőt, a beáramló gáz ellenére még arra is van időnk, hogy újra erőt gyűjtsünk (REMEMBER NIGHTMARE, elég a REME NIGH is), és megvizsgáljuk a helység falát (EXAMINE WALL), amin repedéseket veszünk észre. Újabb erőgyűjtés után megkaparhatjuk a falat (REMEMBER NIGHTMARE, SCRATCH WALL), amin egy hasadás keletkezik. Menjünk be rajta (GO CRACK).
Egy barlangba jutottunk, ahol ULTRON-nal találkozunk, mellette egy kalitka, lábaink előtt egy drágakő (GET GEM). Ha megnézzük a kalitkát (LOOK CAGE), Ant-Man-t látjuk benne. Ha beszélgetünk Ant-Man-nal (ASK ANT-MAN), azt kéri, hozzuk ide a barátait. Ha Ultron-t kérdezzük, közli hogy nem engedi, hogy kiszabadítsuk alkotóját, tehát egyelőre mehetünk is innen (GO CRACK, GO HOLE). Így kijutottunk a kupolába, a nyíláson keresztül, amiről letéptük a láncot. Pakoljuk le a drágakövet (E, BITE LIP, GO OUT, E, DROP GEM).
ANT-MAN nyilvánvalóan a gyilkos hangyákra gondolt, amikor "barátairól" beszélt. Menjünk tehát hangyákat szedegetni, de előbb meg kell tennünk a szükséges előkészületeket: dugaszoljuk be a fülünket és fogjuk be az orrunkat (PLUG EARS, USE WAX, HOLD NOSE). Menjünk délnek (S), amíg a hangyákhoz érünk. Várjuk meg, hogy előjöjjenek a hangyák (WAIT), majd csukjuk be a szemünket (CLOSE EYES), hogy ne találjanak rajtunk támadható felületet. Szedjünk hangyát (GET ANTS), majd irány Ant-Man (N, N, GO CRACK). Ant-Man a hangyák segítségével lerendezi Ultront, és kiszabadulása után ő maga is eltűnik, de hagy nekünk még egy drágakövet. Nyissuk ki a szemünket, hogy fel tudjuk venni (OPEN EYES, GET GEM). Menjünk ki (GO CRACK, és fogjuk a BIO-GEM-et is (GET GEM). Mehetünk lepakolni (GO HOLE, E, BITE LIP, GO OUT, E, DROP GEM, DROP GEM, SCORE).
Összegyűjtöttünk 16+1 drágakövet, ezzel teljesítettük a játékot és kapunk egy jelszót: ARIA.

Hmm... Bár a játék nagyon jól kivitelezett (szinte képregény hatású), tele van logikátlan (szivatós) momentumokkal. A helyszínek közötti közlekedés teljesen nonszensz. Hulk, aki folyamatosan "rágja a szája szélét"? Ki gondolna arra, hogy többször egymás után ásson, ha az első kupolánál csak egyszer kell? A hangyaszedés "módszere" sem magától érthető. Talán a legnagyobb kiszúrás: ha a BIO-GEM-et a hangyaszedés előtt vesszük fel, nem jutunk el sosem a hangyabolyhoz... A Spider-Man sokkal jobban játszható!

Térkép