Spectrum Micro Chess

1983 - Artic Computing

Sakk

Spectrum (16k)

Mivel 1983-ban még elég sok 16K-s Spectrum-ot adtak el, viszont sok sakkprogram nem futott 16K-s gépeken, igény volt egy minimalista kivitelű sakkprogramra, mely futott ezeken a gépeken is. Azon kívül, hogy 16K-s gépeken is fut, igazából előnyös tulajdonsága nincs, még alapvunkciók is hiányoznak belőle.
Betöltés után rögtön megjelenik a sakktábla, jobb oldalon pedig egy - a program képességeivel arányos - aprócska menü:

Játszma közben a lehetőségeink minimálisak. Lépés megtételéhez először a kívánt bábu koordinátáját, majd annak a mezőnek a koordinátáját kell megadni, ahova lépni szeretnénk. Egészen elfuserált módon azonban először a sort, majd az oszlopot kell megadni, tehát pl. "E2 E4" helyett "2E 4E" alakot kell használni. Csak arra vigyázzunk, nehogy nagyon hozzászokjunk... Ha egy gyalogot beviszünk kérdés nélkül vezérré változik, remek alkalmat adva, hogy akaratlanul pattot adjunk.
Amikor mi lépünk mindössze két lehetőséget sorol fel a menü:

Hiányzik tehát a visszajátszás és így a visszalépés lehetősége is, a program nem jegyzi meg a megtett lépéseket. Van viszont a legfelső sorban egy óra, amely a mi gondolkodási időnket méri.
A játékállás beállítása igen kényelmetlen módon történik: meg kell adni, hogy melyik koordinátában lévő bábut, hova szeretnénk helyezni (tehát, ha pl. világos királyt d5-re kívánjuk mozgatni, "1e 5d"-t kell begépelni.) Ebből következik, hogy csak a táblán lévő bábukkal lehet "operálni", olyan állást nem tudunk beállítani, ahol pl. már két vezére van valamelyik félnek. Egy bábut levehetünk a tábláról, ha kétszer egymás után megadjuk a pozícióját (pl. h2 gyalog levétele a tábláról: "2h 2h"). A játékállás beállítását az "x" megnyomásával fejezhetjük be, ilyenkor meg kell adni, ki következik lépésen (B/W) ezt a színt fogja irányítani a játékos. A gép nem ellenőrzi a felállított állás szabályos mivoltát, a gép simán játszik király nélkül is...
Nagy mértékben szépítem a tényeket, ha azt mondom, hogy a gép játékereje nem számottevő. Sikerélményre éhező abszolút kezdőknek javasolt a program. A gép játékerejét nem lehet beállítani, a program átlagosan 4 másodperc alatt lép. Bár néhány megnyitást ismer a gép, de pl. világossal az 1. d4 d5, 2 h3 megnyitás elég nehezen értelmezhető. Cyruss II (2 fokozat) 19 lépésben mattot ad, miután leszedi a fél táblát. 16K-s gépeken javasolt inkább a 16K Superchess programmal próbálkozni.