World Championship Boxing Manager

1990 - Goliath Games

manager, box

Spectrum (48k)

A BOXING MANAGER a divatos sportmenedzseri játékok sorába illik bele. Egy vagy több (max. 5) bokszolót kell a világranglista aljáról (ez először 100. helyet jelent) minél följebb, célszerűen világbajnoki címre vezetni. A játék igen jó szórakozást biztosíthat a kategória kedvelőinek, legalábbis addig, míg meg nem szerezzük a világbajnoki címet. A program grafikai (?) kivitelezése ne riasszon el senkit a játszhatóság kárpótol ezért a hiányosságért. Akinek tetszett a FOOTBALLER OF THE YEAR, bátran próbálkozzon a játékkal, nem fog csalódni.
Betöltés - valamint egy billentyű megnyomása után - az első dolgunk annak eldöntése, hogy új játékot kezdünk (PLAY - első játéknál természetesen ezt kell választanunk), vagy egy korábban kimentett játékállást töltünk be (LOAD). Az irányítás kiválasztásáig, a menüpontok között a 6 vagy 7 megnyomásával tudunk váltani, az ENTER megnyomásával tudunk választani illetve továbblépni!
Új játék indítása után először megszemlélhetjük menedzseri diplománkat, amit alá is kell írnunk (azaz meg kell adni a teljes nevünket). Ha ezen túlvagyunk, áldozatunk - a bokszoló - nevét kell megadnunk, majd szerződést kötünk vele. A szerződés (CONTRACT) az alábbi pontokat tartalmazza (sorrendben):

  • NUMBER OF CONTEST: évi beígért bunyószám (1-12);
  • MINIMUM RANKING POSITION: beígért ranglista helyezés év végére (100-1);
  • ARRANGE TITLE FIGHT: milyen címért küzdhet a boxolónk az adott évben (NONE: semmilyen; AREA: területi bajnokság; NATIONAL: nemzeti bajnokság; WORLD: világbajnokság)
  • AVERAGE FIGHT PERCENTAGE: átlagos részesedés a bevételekből százalékban (0- 100);

Elsőre ígérhetünk 10-12 meccset, 60-70. helyezést 25-30% részesedést és mondjuk területi bajnokságot. A szerződés egy évre szól. Ha minden pontot sorban beállítottunk, az ARE YOU SURE? kérdésre NO-val válaszolva módosíthatjuk a szerződést. Ezután az ANOTER BOXER? kérdésre YES-t választva pedig újabb sportolót vehetünk szárnyaink alá.
A szerződés(ek) megkötése után, a WANT TO ALTER ANY OF THEIR NAMES? kérdésre igennel válaszolva módosíthatjuk a programban szereplő valamennyi - összesen 100 - boxoló nevét. Legfelül a mi boxolóink neve olvasható. Az ENTER gomb megnyomásával kiválaszthatjuk az átkeresztelendő bokszolót, majd beírhatjuk új nevét. Ezután a program érdeklődik, kívánunk-e ovábbi sportolókat is átnevezni.
Mindezek után megjelenik egy iroda képe, és kiválaszthatjuk a kívánt irányítási módot (elég furcsa, hogy erre csak most nyílik lehetőség). Billentyűzet (6, 7, ENTER), vagy SINCLAIR, KEMPSTON illesztő a választék.

Most már kezdetét veheti a játék az irodánkban OFFICE ülve. Ez a játék központi helyszíne, több dolgot is irányíthatunk innen:

  • A szürke szekrényt választva a bokszolok adatait hívhatjuk le.
    • A FIGHT RECORDS pont az általunk menedzselt bunyós mutatóit tartalmazza, sorrendben: nén (NAME); életkor (AGE); ranglista hely a WCIB és a FWB (a két profi bokszliga) nyilvántartásában; győzelem (WON) vereség (LOST); döntetlen (DRAWN) utolsó hét meccsünk részletes adatai (ellenfél neve, a meccs eldőltének módja (K.O.: kiütés, TKO: technikai tus, CUT: sérülés; PTS: pontozás;
    • A szekrényben a második dosszié a RANKINGS, ez a ranglistákat tartalmazza. A két szövetség területi-, nemzeti- és világranglistája közül választ hatunk. Itt lehívhatjuk az egyes bokszolók adatlapját is, ez hasonló a FIGHT RECORDS-nál kapotthoz, de nem tartalmaz részletes adatokat a meccsekről, ehelyett a menedzser nevét, valamint az életkort (AGE), eddigi meccsek (FOUGHT), győzelmek (WON), vereségek (LOST), döntetlenek (DRAWN) számát olvashatjuk. A bunyósok kiválasztása a névváltoztatáséhoz hasonlóan történik itt és az egész játékban, erre többet nem is térek ki. Ne feledjük azonban, hogy ha a listán csak egy név - a mi fiunk neve - szerepel, azt is éppúgy ki kell választanunk, mint a többit, az EXIT ponttal kilépünk az adott funkcióból!
    • A harmadik dosszié CONTRACT: ez alatt szerződéseinket vizsgálhatjuk meg.
    • Végül a fiók címkéjét választva ismét a szobában találjuk magunkat.

Az íróasztalunkon található jegyzetfüzetből az alábbi dolgok érhetők el:

  • FIGHT DIARY: bunyó dátumok. Ez egy több oldalas lista, ahol az eheti (THIS WEEK) és jövő heti (NEXT WEEK) bunyói szerepelnek. Az oldalak között lapozhatunk, az egyes lapokon a rendező szövetség neve (WCIB v FWB) szerepel, azután a két bokszoló neve és helyezése, valamint esetleg egy megjegyzés, ha területi-, nemzeti-, vagy világbajnoki címért folyik a küzdelem. Kilépés a tűzgombbal történik, de legjobb be sem lépni - ezeket az irományokat a heti postában is mindig megtaláljuk. Megjegyzendő még, hogy a WCIB páratlan, az FWB pedig páros heteken rendez 4-4 találkozót.
  • BOXERS RECORD: egy az egyben a RANKINGS menüpont a szekrényből, de most nincs ranglista, hanem listából választhatjuk ki a bunyósokat.
  • BOXERS NOTES: szellemes menüpont, a bokszolóink sajátosságait olvashatjuk benne az alábbi szempontok szerint: állóképesség (STAMINA), erő (STRENGTH), gyorsaság (SPEED), ütéspontosság (ACCURACY), védekezés (DEFENCE), kitartás (DURABLE), sérülékenység (BRUISING). Jellemzésül egy angol kifejezést kapunk, de igen sokféle van. Ezek a jellemzők a játék során nem változnak, taktikai szempontból lehet őket figyelembe venni.

Íróasztalunkon a másik választható tárgy a telefon. Ezen bonyolíthatjuk le meccseink szervezését. Választásakor mókás nevű menedzserkollégáink közül hívhatunk valakit és a következőket beszélhetjük meg vele: DO YOU WISH TO ARRANGE A FIGHT? (Akarsz-e bunyót szervezni?) - természetesen YES. Ezután megjelenik a kolléga által menedzselt bokszolók jegyzéke, melyen a fiúk neve és ranglista-helyezései szerepelnek. Innen lehet választanunk: lehetőleg mindig olyan ellenfelet, aki egy kicsivel jobb helyezésű a mi bunyósunknál, hogy előrehaladjunk a ranglistán. (Ha nem találunk megfelelőt, akkor EXIT) Ha ez megvolt ki kell választanunk ellenfélnek a saját bunyósunkat meg kell adnunk, melyik szövetség égisze alatt rendezzük a találkozót és hány hetes felkészülésre van szükségünk (2-8). Meg kell még egyeznünk a bevétel felosztásában, igényünket százalékokban adjuk meg. Ha ekkor YOU'RE BEING GREEDY - üzenetet kapunk, adjuk lejjebb az igényünket a TRY AGAlN?-re YES-szel válaszolva. Vigyázzunk, mert ha partnerünk a harmadik ajánlatot sem fogadja el, megsértődik és többet nem hívhatjuk föl a játékban! Ha megegyeztünk (WELL I THINK WE'VE GOT A FIGHT ON YOUR HANDS ...) , a kolléga közli, hogy rendben, de hívjuk föl a szövetséget még ma, vagy úszik az üzlet.
Tegyünk is így, a telefon-listáról válasszuk az FWB vagy WCIB nevet és jelentsük be a bunyót (CONFIRM FIGHT). Ekkor közlik velünk, hogy rendben, megvizsgálták az ügyet és elfogadják a meccs megrendezését. Ólé, megszerveztünk egy meccset! Azazhogy lehetnek itt zűrök is: ha sokkal jobb vagy gyengébb ellenfelet választunk, a menedzsere közli, hogy ez a bunyó nem egyenlő esélyű, és felejtsük el (SORRY, BUT THIS FIGHT...). Előfordulhat, hogy a világbajnokot hívjuk ki ócska pozícióból, ekkor közlik velünk, hogy nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt megtehetnénk (SORRY, BUT YOU ARE IN...). Ideális ellenfeleink fő kifogása pedig, hogy éppen nem érnek rá (SORRY, BUT HE IS NOT FREE TO FGHT). Ilyenkor nincs mit tenni, másnál kell próbálkozni.
A telefonon, el lehet érni a szövetségeket is. Velük a CONFIRM FIGHT (bunyó bejelentés) mellett a CANCEL FIGHT (bunyó törlése) is megtárgyalható: aktuális meccsünket törölhetjük a menetrendből. Ekkor felteszik a kérdést, hogy komolyan gondoljuk-e (YES). Mérkőzést lemondani csak indokkal lehet (sérülés), ellenkező esetben nem fogadják el a lemondást (WE HAVE CONSIDERED THE CANCELLATION BUT DONT GIVE IT OUR APPROVAL). Ha nem is volt meccsünk előjegyezve, erről tájékoztatnak (YOU HAVE NO FIGHTS TO CONFIRM WITH OUR BOARD). Ezt a választ kapjuk akkor is, ha nem jó szövetségnél jelentjük be a bunyót.
Két figura szerepel még a telefon-listán: LIMPY és WIMPY, a két játékosfigyelő. Őkét megkérhetjük egy-egy meccs megnézésére (WATCH A FIGHT) vagy arra, hogy szaglásszanak egy bunyós után (SPY ON FIGHTER). Az előbbi esetben, meg kell adnunk a kiválasztott bunyós nevét: a mérkőzés másnapján postánkban rövid, ámde haszontalan levelet olvashatunk a meccs kimeneteléről és LIMPY ill. WIMPY értékelését és dologról. Az utóbbi funkció már valamivel több értelemmel bír: néhány nap múlva hasonló jellemzést olvashatunk a kiválasztott bokszolóról, mint amilyet a BOXER'S NOTES pontban a sajátunkról tehettünk. Tétmeccsek előtt hasznos lehet.

Irodánkban még található egy naptár. Ezzel noszogathatjuk előre az időt ha az DVANCE THE DATE?-re YES-szel válaszolunk. Mindig megjelenik a dátum és a nap (hétfőtől vasárnapig sorrendben: MON, TUE, WED, THU, FRI, SAT, SUN) és a hét száma (1-52). Mivel az idő csak akkor halad, ha a naptáron lapozunk, ehhez a tárgyhoz kapcsolódik többféle dolog, például a levelek. Ha levelünk érkezett, a program a A LETTER HAS JUST ARRIVED, DO YOU WANT TO READ IT? kérdéssel jelzi, YES válasz esetén máris olvashatjuk is. Levél jön minden hétfőn a szövetségektől, melyben a heti meccsműsort közlik, és szombaton, melyben az előző esti eredményekről kapunk híreket, de egyébkor is érkezhet róluk, pl. ha megszereztük a világbajnoki címet levélben gratulálnak. Ugyancsak levélben közlik azt, ha megfosztottak világbajnoki címünktől. Péntekenként a WANT TO GO TO THE FIGHTS? kérdésre kell válaszolnunk. Ha meg akarjuk nézni a bunyókat YES-t válaszoljunk. Erről még lesz szó, de a heveny unalom elkerülése végett mások meccseit semmiképpen ne nézzük meg!
Ha a józan észre hallgatva NO-val válaszolunk, néhány másodpercig a PLEASE WAIT feliratot láthatjuk, majd megérkezik az eredményük, szintén levélben. Ezután újra kezdődik a hét a már megismert rituálé szerint.

Az ajtó választásával kiléphetünk a folyosóra és átvonulhatunk az újabb helyszínekre. Ezek közül az első az edzőterem (GYM). Itt készíthetjük fel bokszolónkat a meccsekre. Miután kiválasztottunk a fiút az alábbi programokat végeztethetjük el vele (sorrendben): súlyemelés (WEIGHTS), ringmunka (RING WORK), homokzsák-püfölés (PUNCH BAGS), futás (ROAD WORK), edzőmeccsek (SPARRING). Az egyes pontok mellett látható, hogy hány napot szánunk rájuk. A táblázatban még megtalálható a következő ellenfél neve és a bunyóig hátralévő napok száma is. A program még tájékoztat arról, hogy egyszerre csak három féle edzés állítható be. Célszerű a munkát heti bontásban végeztetni a bokszolónkkal, egy hét múlva nézzünk újra vissza, és adjunk újabb edzéstervet! Ezt mindenki maga is összeállíthatja, logikusan erőedzésekkel, alapozással kezdve a felkészülést haladva a ringmunka és az edzőmeccsek felé. A program összeállításában nagy segítség a sportorvos véleményezése a fiúról (lásd ott!). Figyelem! Néha egy kis pihenő (nem állítunk be semmit) is hasznos lehet!

Persze a felkészülés csak papíron ilyen ideális. Ha az irodában Hl THIS IS PHIL THE PHYSIO... kezdetű üzenetet kapunk, akkor valamelyik bokszolónk megsérült az edzésmunka közben. A sérülés egy vagy több területet érinthet az edzésben - ilyenkor az edzőteremben az adott pont neve mellett INJ jelzés (INJURED: sérült) látható, és az nem választható. A sérülésről szóló üzenetben megadják, hogy hány nap múlva jön rendbe a dolog, IT SHOULD CLEAR UP IN x DAYS OK), addig is válasszunk más edzésfajtái. Esetleg el is halaszthatjuk a meccset, ha addig nem épül fel emberünk.

Az edzőteremből az edzésterv beállítására vonatkozó kérdésre nemleges választ adva léphetünk ki a folyosóra. Még egy ajtó nyílik innen, ez a sportorvos (PHYSIO) Itt bokszolónk felkészültségéről kaphatunk információkat Miután kiválasztottuk, az alábbi jelentést olvashatjuk róla: állóképesség, védekezés, sebesség, ütéspontosság, erő, kitartás, sérülések. Az egyes jellemzők a következők lehetnek: NEEDS WORK: még javítani kell rajta; FAIRLY FIT: majdnem harcra kész; FIGHTING FIT: harcra kész, PEAK CONDITION: csúcsformában van. Sérülésnél: DANGEROUS CUT: veszélyes sérülés; UNPLEASANT CUT: kellemetlen sérülés; SLIGHT CUT: enyhe sérülés; ALL CLEAR: minden rendben. Természetesen arra kell törekednünk, hogy a felkészülés végén minél több ponton legyünk csúcsformában. Az egyes sportorvosi mutatók és edzésfajták közti összefüggés elég nyilvánvaló; pl. ha állóképességünk gyenge, fussunk, és végezzünk ringmunkát! Érdemes ide benézni az egyes edzésciklusok végén. És még valami: sérüléssel semmiképpen se kezdjünk meccset inkább halasszuk el! A sérüléseket csak pihenéssel lehet legyőzni.

Ha a folyosón kijárat (EXIT) felé vesszük az irányt, elmenthetjük a játékállást (SAVE), kiléphetünk a programból, vagy (pl. mentés után) visszatérhetünk a játékhoz (RETURN).

Ha felkészültünk, nincs más hátra, meg kell vívnunk a meccset. Ezt a bunyósunk magától is megteszi, s ha jól készítettük föl, általában győz is. Nagyon fontos bunyóknál (pl. világbajnoki cím, vagy ha sokkal erősebb az ellenfél) viszont szükség lehet a mi irányításunkra is. Ekkor, mint már volt róla szó, az irodában a WANT TO GO TO THE FIGHTS? kérdésre YES-t kell válaszolnunk. Először is, megnézésről szó sincs: egy rádióközvetítés-szerű dolgot olvashatunk csupán. A grafika teljesen jelképes. Először elolvashatjuk, melyik meccs következik, majd a gép megkérdez, akarjuk e látni a dolgot (WATCH THIS FIGHT) - eszünkbe ne jusson YES-t válaszolni! A "közvetítés" unalmas, és nagyon hosszú, időtrabló. Saját meccset sem kötelező megnézni, viszont az eredmény kimenetel miatt célszerű! A tűzgomb megnyomására bunyósunk arcát látjuk (a mérkőzés folyamán sérülések jelenhetnek meg rajta...) és beállíthatjuk, milyen taktikát kövessen a következő menetben (ALTER TACTICS). Az alábbiak közül választhatunk (sorrend): természetes bunyó (NATURAL), kiütésre törekvés (GO FOR KO), lazára vett figura (TAKE IT EASY), sok mozgásos "szúrkálás" (JAB AND MOVE), külső pozícióból bunyózunk (FIGHT OUTSIDE), belső pozícióból bunyózunk (FIGHT INSIDE), testre megyünk (GO FOR BODY), fejre megyünk (GO FOR HEAD), a sportszerűség határát feszegetjük (FIGHT DIRTY). Itt vehetjük hasznát a játékosmegfigyelőtől szerzett információknak. Egyszerre több taktikai tanácsot is kijelölhetünk, de az ellentétes utasítások kizárják egymást, amit már nem választhatunk, azok mellett egy X jelenik meg.

Ha a taktikát kiválasztottuk, "vérfagyasztóan izgalmas" pillanatok következnek: a meccsek menetét olvashatjuk, miközben a monitoron a menet száma látszik.
A közvetítésben az olvasható, épp ki milyen ütéssel próbálkozik:

  • RIGHT / LEFT: jobb- balegyenes; RIGHT / LEFT HOOK: jobb- balhorog; RGHT / LEFT JAB - jobb / ball csapott; RIGHT / LEFT UPPERCUT: jobb- bal felütés; THROWS A COMBINATION: kombinált ütés. Egy jól sikerült ütés lehet erőteljes (POWERFUL). Az ütések irányulhatnak testre (BODY) vagy fejre (HEAD).
  • A lényeg, hogy az ellenfélnek sikerült-e elugrani az ütés elől (DODGED), vagy blokkolta (BLOCKED). Ha ezekre nincs utalás, az ütés talált.
  • CLASH OF HEAD: összekoccannak a fejek. Piszkos bunyónál jellemző. Ilyenkor a bíró figyelmezteti a szabálytalankodót: REF CAUTIONS:. Nem érdemes túlfeszíteni a húrt, mert aki sokszor szabálytalankodik, leléptetik: DISQUALIFIED.
  • ... HAS BEEN CUT: az illető megsérült; CUT IS WORSE: az illető sérülése rosszabbodik. THE FIGHT WAS STOPPED FOR A CUT: sérülés miatt a bíró véget vet a mérkőzésnek.
  • ... GOES DOWN: az illató a földre került; UP ON ONE KNEE: egy térdre tápászkodik; REF STOPS THE FIGHT˙KNOCK OUT: a bíró kiszámolta a földre került boxolót. ... STANDS UP: a boxoló feláll (ettől még folytatódhat a rászámolás). THE FIGHT WAS STOPPED, TOO MUCH PUNISHMENT: a delikvenst péppé verték, túl sokszor számoltak rá.
  • BELL RINGS: vége a menetnek.

Nem szóltam még a menetek közötti ápolásról (ATTEND BOXER). Itt a különféle sérüléseket van módunk "kúrálni". A mutatók mellett egy-egy csík jelzi, hogy mennyire vagyunk fittek az adott kategóriában. Ezek a kategóriák sorrendben: figyelem, zúzódások, sérülések, állóképesség. A mutatókat úgy javíthatjuk, ha a megfelelő ellenszerrel élünk Ezek a képernyő tetején olvashatók: szivacs, hideg vas, adrenalin, vizesüveg. Sorrendben az egyes fent említeti pontokra alkalmazhatók. Minden mozdulat 1 másodpercbe kerül, és összesen 30 másodperc áll rendelkezésünkre. Azonban nem elég egy-egy dolgot csak egyszer alkalmazni, a csík csak akkor hosszabbodik, ha már megfelelően sokszor próbálkozunk vele. A hátralévő időt a TIME REMAINING felirat alatt olvashatjuk. A kúrálás befejeztével válasszuk az EXIT pontot.

Ha a bunyó valamilyen módon véget ért, a győztes nevét olvashatjuk. Az eredményt meg fogjuk találni postánkban is, és felkerül a bokszolónk listájára.

Ezután már nincs más dolgunk, mint reménykedni a sikerben... A játék főbb részének leírása ebben ki is merült. Persze még történhet egy s más: pl. szezon végén újabb szerződést kell kötnünk a bokszolónkkal, és ha nem tetszik neki valamelyik pont az ellen kifogást is fog emelni a kis szemtelen! Minden év végén vissza is vonul egy pár bokszoló, ez előnyös, hiszen javíthatja helyezésünket Ha pedig megszereztünk a világbajnoki címet valamelyik szövetségnél, immár nem nekünk kell telefonálhatni, hanem bennünket fognak kihívni az ellenfelek. Ez egyébként korábban is megtörténhet, világbajnokként azonban van egy kelle-metlen vonása: a kihívást - bármily kedvezőtlenek is a feltételek - el keli fogadnunk, különben megfosztanak bajnoki címünktől, és a ranglista 250. helye körül fogjuk találni magunkat Ez borzasztó unszimpatikus vonása a programnak, hiszen kedves menedzserkollégáink rendszeresen 40% körüli bevétellel szúrják ki szemünket ha világbajnokok vagyunk, ugyanakkor nekünk kihíváskor meg kell elégedni kb. 35%-kal... Előfordulhat még, hogy szezon végén néhány elégedetlen bunyós nálunk keres alkalmazást. Ha kedvünk tartja, menedzselhetjük őket is. (Ezeket az ügyeket mind LIMPY-n és WIMPY-n keresztül intézzük.) Összefoglalva elmondható, hogy a játék általában csak a világbajnokság eléréséig jelent igazán jó szórakozást azután már csak lébecolás az egész. Ezen néhány újabb bunyós vállalásával változtathatunk, ha kedvünk van hozzá.