Boulder Dash
Enterprise Edition

1985 - Mirrorsoft

logikai, ügyességi

Enterprise

Amstrad CPC

Bár a Boulder Dash Spectrum verzióját az Enterprise tulajdonosok is ismerhetik, ez igencsak botrányos színvonalú. Szerencsére azonban a játéknak CPC-re is van elég jól sikerült verziója, így Istvánnak köszönhetően ezt is kipróbálhatjuk, többféle változatban! A különböző változatok ugyanazt a "motort" használják, mely alapos módosításon esett át:

  • A program 4 (illetve az ALTIND0 segítségével valójában 5) színű karakteres módot használ. A "karakteresítés" elsődleges oka az volt, hogy a CPC verzió a paletta módosításával oldotta meg az animációk nagy részét, ezt azonban a NICK korlátai (BIAS) miatt EP-re gyakorlatilag lehetetlen volt jól átírni, mert a 16 színű palettán csak 2 fix szín van CPC-n. További nehézséget jelentett volna grafikus módban a hardveres scrollozás, illetve az annak emulációjával járó (Rick Dangerous 2-ből és szoftveres CPC emulátorból már ismert) fekete csíkok elkerülése.
    Azonban valójában a CPC verzió is átirat, és ez a játék karakteres módban fut azokon a gépeken, amelyek tudnak ilyet (pl. Commodore 64 és Plus/4). A CPC változat gyakorlatilag szoftveresen emulálja a karakteres módot, ami jelentősen megkönnyítette az átírást, és sok helyen a kód jelentős egyszerűsödését és / vagy gyorsulását lehetett elérni. A bonyolult - video címzést "megkeverő" - hardveres scrollozás helyett a (sokkal gyorsabb) karakteres módban elég az egész képernyő tartalmát LDI utasításokkal másolni, és még így is gyorsabb, mint CPC-n grafikus módban, ahol csak a belépő karaktereket és a felső (státusz) sort rajzolja újra a játék. Mivel az animációk már nem a paletta módosítására épülnek, így azok akár jobb minőségűek is lehetnek, illetve több fázisból állhatnak (a Commodore verziókhoz hasonlóan, és a CPC-től eltérően). Végül még jelentős memória megtakarítást is sikerült elérni, így az átirat EP64-en is fut (élvezhető sebességgel, ha valamivel lassabban is, mint 128K-s gépen), és még azon is teljesen EXOS kompatibilis - van melegindítás, EP-s státuszsor.
  • EP64-en is játszható sebességű, ugyanakkor turbós gépen sem gyorsul fel.
  • Támogatja a Boulder Dash 2 pályáit (konvertálva) - ehhez valójában bővíteni kellett a programot, mert a 2. rész pálya formátuma új funkciókat is tartalmaz.
  • Újraírt animációk, scrollozás, és pálya térkép generálás (a 2. rész támogatásához).
  • Nagyobb memória terület használható a pályák és a demo (1. pálya végigjátszása) céljára. A pálya adatok a formátum konverziójától eltekintve nem módosultak, csak a színeknél és sebességeknél vannak eltérések. A nagyobb felhasználható terület (320 byte fejléc + 2560 byte pálya térkép adat + 192 byte demo adat) azért kellett, hogy az "extra" pályák - amelyek gyakran több helyet igényelnek - is elférjenek.
  • Az .lvl fejléc tartalmazza - egyéb információk mellett - az 5 színt (EP formátumban, azaz 256 szín közül lehet választani) minden pályához, és az egyes pályák sebessége (egy lépés időtartama 20 ms egységekben) is állítható, külön mind az 5 nehézségi szinten.
  • Több különböző kisebb javítás / fejlesztés, optimalizálások, az időzítések / sebesség szabályozása, új véletlenszám-generátor.
  • A legmagasabb pontszámot kilépéskor (RESET) elmenti lemezes konfigurációban, ha nem csalunk.
  • 6 csalás választható indításkor:
    • F1 - örökélet,
    • F2 - végtelen idő,
    • F3 - 5 élet a játék kezdetén 3 helyett,
    • F4 - valamivel lassabban fogy az idő (5/6 arányban),
    • F5 - a kezdő pálya tetszőlegesen választható A és P között, nem csak A, E, I, vagy M lehet,
    • F6 - a kezdő nehézségi szint bármelyik pályán lehet 4 és 5 is, nem csak az elsőn.

Irányítás:

  • A menüben:
    ENTER: játékosok száma és irányítás választása,
    bal / jobb (lehet joystick is, ha az van kiválasztva): kezdő pálya választása,
    fel / le: kezdő nehézségi szint választása,
    tűz: játék indítása.

  • Demo lejátszás közben:
    tűz: kilépés,
    SPACE: szünet / folytatás.

  • játék közben:
    billentyűzet használatakor: bal SHIFT: tűz, ;: fel, /: le, Z: bal, X: jobb,
    joystick használatakor: EXT1: 1. játékos, EXT2: 2. játékos (ha van),
    a beépített joystick és a jobb SHIFT használható a billentyűzet és az EXT1 helyettesítésére is,
    SPACE: szünet/folytatás,
    ESC: játék feladása (egy élet elvesztése),
    CTRL+bal SHIFT+ESC: kilépés a menühöz.

Az egyes verziók:

  • Boulder Dash CPC - a CPC verzió átirata (a grafika néhány helyen kissé módosult).
  • Boulder Dash 1 C64 - a CPC átirat motorja C64 grafikával, és a pályák színe is más, illetve az 1. nehézségi szint valamivel lassabb is.
  • Boulder Dash 2 C64 - C64 stílusú grafika és színek, és lassú - a C64 verziót emuláló - sebesség. Van betöltőkép is (BD2SCR.COM), amely animált, és külön indítható.
  • Boulder Dash 3 C64 - a 3. résznek megfelelő C64-es grafika és pályák. "Demo" ehhez a részhez eredetileg nem volt, azt István készített hozzá. Ehhez is van betöltőkép.
  • Boulder Dash Classic Collection 1-2 - Pályagyűjtemények Spectrumról konvertálva, C64 karakterkészlettel. A pályákat különböző gépekről (C64, Spectrum, és Atari) gyűjtötte össze a Triumph Game Labs. Ezekbe olyan BOULDASH.COM verzió került, amely a FILE bővítést használja az .lvl file választására; a program tartalmazza a FILE-t, így azt nem kell külön betölteni. A STOP billentyű lenyomására az alapértelmezett BOULDASH.LVL file töltődik be, és akkor is, ha nincs EXDOS (magnós konfiguráció). Csak .LVL kiterjesztésű file-t lehet választani, és ez a verzió ellenőrzi a tömörített adatok ellenőrző összegét. Az első részben 97, a másodikban 40 pályakészlet található, ez remélhetőleg minden igényt kielégít...

Boulder Dash Trance Remix (MP3)