Bionic Commando

1988 - Go!

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

Az idegenek megszállták a Földet. Az emberiség szénája igen rosszul áll. Most az idegenek egy új csodafegyver segítségével az emberiség elleni végső csapásra készülnek. Már csak egy apró reménye maradt az emberi fajnak: természetesen mi. Egy elit kommandó tagja vagyunk, akinek az a feladat jutott, hogy behatoljon az ellenség főhadiszállására, és ott megsemmisítse a Fő csataszámítógépet.
Az iménti bevezető, ugyan eredetinek nem nevezhető, de legalább meg van az az előnye, hogy kb. 500 játékleírás elé odailleszthető az alany megfelelő behelyettesítésével. A játék címe eredetileg Hitler No Fukkatsu lett volna, és a történet szerint egy neonáci csoport fel akarta éleszteni Hitlert, akit főhősünknek kell likvidálnia. Amellett, hogy ez a történet még bugyutább, a kor "ingerküszöbét" túl is lépte. A program kivitelezése viszont üdítőbb! Csak 128K-s változata van, de ezért cserébe a grafika és a zene egész jól sikerült. (Hogy ez elég-e a jó játékhoz, azt mindenki döntse el maga...) Az ellenség központi számítógépéig - talán mondani sem kell - hosszú és göröngyös út vezet. 5 nehézségi szinten kell(ene) végigverekednünk (ebbe most minden rombolással kapcsolatos cselekvést bele kell érteni), de ez örökélet nélkül úgy sem fog sikerülni.
Betöltés után az első és egyetlen dolgunk az irányítás kiválasztása. Ezt a CAPS SHIFT megnyomása után tehetjük meg. A választék bőséges, a billentyűzet mellett Kempston, Cursor, Sinclair botkormányt választhatunk. Az alapértelmezett billentyűzetkiosztás: 5 - balra, 8 - jobbra, 7 - fel, 6 - le, 0 - tűz. Szerencsére a billentyűzet átdefiniálható. Érdemes megjegyezni, hogy ha játék közben megnyomjuk a CAPS SHIFT + SPACE billentyűket, a játék futását szüneteltethetjük, ilyenkor a SPACE ismételt megnyomásával visszaléphetünk a menübe.

 

 

Most, hogy így vázoltuk a lényeget, az ENTER, vagy a tűz gomb megnyomásával elindíthatjuk a játékot. Leendő hőstetteink (és elhalálozásunk) helyszínére ejtőernyővel érkezünk. Fegyverzetünk kezdetben kimerül egy duplacsövű puskában, de társainktól időnként utánpótlást kapunk, ami szintén ejtőernyőként érkezik. Az ejtőernyőn érkező utánpótlást csak akkor tudjuk megszerezni, ha egy jól irányzott lövéssel lelőjük az ejtőernyőről, ami után már könnyedén felvehetjük. Ily módon remek cuccokra tehetünk szert: géppuska, gránátvető, plazmafegyver.
Ha körülnézünk, láthatjuk, hogy nem egy sima AFTER THE WAR stílusú játékról van szó, ahol folyamatosan megyünk előre, itt platformokon közlekedve kell eljutnunk a célig. Mi általában a pálya jobb alsó sarkából indulunk, és a bal felső sarkába kell eljutnunk. Azonban bármennyire is igyekszünk, sem létrákat nem találunk, sem ugrani nem tudunk. A megoldás a BATMAN - THE MOVIE játékból ismerős lesz: egy biomechanikus karral felszerelt hősünk, ugrások helyett messzire kiröppenő alkarjával ragad meg bármit, amibe bele lehet kapaszkodni, és fel tudjuk magunkat húzni rajta. Mozgáskultúránk ennek megfelelően igen érdekesen alakul:

  • bal - balra
  • jobb - jobbra
  • le - legugolás (a lövések elől le tudunk gugolni)
  • Tűz, jobbra + tűz, balra + tűz: lövés
  • Le + tűz: lövés legugolva
  • Fel + tűz - kötél kilövése felfelé
  • Jobbra-fel + tűz, balra-fel + tűz: kar kilövése jobbra- fel, balra-fel (először javasolt a fel irány megnyomása, majd utána a jobbra-balra irány és a tűz gomb egyidejű megnyomása)
  • Jobbra-le, balra-le + tűz: a kar kilövése vízszintesen: ellenfelek ellen hatásos (itt is először a le billentyűt nyomjuk meg)
  • Ha a karunk beleakadt valamibe a fel iránnyal felhúzhatjuk rajta, ha meggondoltuk magunkat a le megnyomásával elereszthetjük a kötelet.

Ha felhúzzuk magunkat egy "emelettel feljebb" egy de csak egy pillanatra nyomtuk meg a fel gombot, nem mászunk fel a platóra, csak kapaszkodunk bele, ilyenkor még a le megnyomásával meggondolhatjuk magunkat, és leesünk a platóról. Emberkénk bármilyen magasból leeshet, de ha olyan helyre esünk, ahol víz van, elvész egy életünk. Ha felmásztunk a platóra, már csak a széléről leesve tudunk lefelé haladni.
Az itt leírtaknak megfelelően néha a továbbhaladás kemény tornamutatványokba ütközik, de természetesen emellett az ellenséggel is meggyűlik a bajunk. Van itt minden: katonák, robotok, madár (és más repkedő tárgyak). A robotoknak elég változatos megjelenési formái vannak, de egy dolog közös bennük. Meglehetősen szívósak, több lövés kell a megsemmisítésükhöz. Ha egy ellenfél eltalál, vagy elkapnak minket, oda egy életünk. Ha elvész egy életünk, ejtőernyővel ereszkedünk le újra, itt a balra-jobbra iránnyal tudjuk magunkat irányítani, a tűz gombbal eresztjük el az ernyőt.
Mindemellett találkozhatunk különböző tereptárgyakkal is:

  • Akna: az első szinten boldogít minket, nem szabad hozzáérnünk.
  • Darázsfészek: szintén az első szint erdős tájain fordul elő. Semmi gondunk vele, amíg bele nem lövünk, vagy a kötelünket bele nem állítjuk. Ilyenkor a dühös darazsak rontanak ki belőle.
  • Rácsos ketrec: a továbbhaladásunkat zárja el az első pályán: több lövéssel szétlőhető.
  • Ágyúk: a második szinten örvendeztetnek meg: (kiszámítható) időközönként lőnek egyet vízszintesen.
  • Ajtó - A harmadik szintől kezdve találkozhatunk vele. A továbbhaladást zárják el. Mellette van egy piros le-fel mutató nyilat ábrázoló kocka, abba belelőve tudjuk kinyitni (ha állva lövünk belé, és nem történik semmi, próbáljuk meg gugolva is!)
  • Óriás lépkedő robot - a harmadik szint lévén emelgeti az egyik lábát. Csak akkor tudunk elmenni alatta, ha éppen felemeli a lábát.

A harmadik, negyedik és ötödik szint végén egy szobába jutunk, ahol a robotokat (bár inkább nézem embereknek) le kell lőnünk (csak több lövéssel lehetséges). Persze ilyen körülmények mellett megadott időn belül kell teljesíteni a szinteket. Az ötödik szinten már bizony oda kell figyelnünk az idő múlására. (Az időt a jobb alsó sarokban jelzi a program.)
Egy tanács, amit érdemes megfogadni: ha kieresztjük a kötelünket, a képernyő egy kicsit "feljebbmászik", így, ha felettünk nem látszódik semmi (a kötél nem akad be semmibe), akkor is érdemes többször kilőni a kötelet, mert mindig egy kicsit felfele mozog a kép!

Örökélet: POKE 34690,0

Enterprise tulajdonosok az örökélet érdekében betöltés közben tartsák nyomva az ESC és a 7-es billentyűt!

Térkép 1, Térkép 2