Nonamed

1987 -

akció, mászkákós

Forrás:
Játék és program Spectrum 4.

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

 

 

A DYNAMIC - spanyol software ház az utóbbi időben elég sok ígen színvonalas játékkal szolgált az OCEAN / IMAGINE angol software ház számára (pl. GAME OVER, BASKET MASTER, hogy csak néhányat említsünk). A program, bár nem régen jelent meg (1987.július), mégsem aratott nagy sikert 'Sinclair-országban'. Mégis miért került be könyvünkbe? Nos ezt elsősorban a játék által nyújtott grafika indokolja. A főszereplők (pl. sárkány, varázsló) nagyon tökéletesen vannak kidolgozva, a N.O.M.A.D.-hoz hasonlóan, már csak a grafika miatt is érdemes betölteni. Természetesen mindemellett a játék sem elitélendő, nehézségeivel, látványosságaival igen jó szórakozást ígér.

A játék bejelentkezésekor kellemes középkori zene dallamai csendülnek fel, miközben beállíthatjuk a vezérléseket:

  • KEYBOARD / TECLADO - billentyűzet
    Q - fel, A-le, O - balra, P - jobbra, M - tűz
  • REDEFINE - billentyűvezérlések átdefiniálása
    Az Ep tulajdososkok kedvéért elmondom, hogy a spanyol nyelvű változatban: Derecha - jobbra, Izquierda - balra, Agacharse - le, Saltar - fel, Golpear - rúgás.
  • KEMPSTON- Kempston típusú joystick Interface

Főhősünk egy spanyol kóbor lovag, aki betéved egy elátkozott várba. A vár eredeti ura a varázsló, akinek uralkodását önkényes módon megszakította a gonosz sárkány egy olyan egyértelmű ténnyel, hogy egyszerűen elfoglalta birodalmát. A sárkány aljas módon 20 db. halálfejet helyezett el az elátkozott vár különbözi pontjain. A halálfejek a sárkány erejének fontos pontjai, ugyanis ezeken keresztül áramlik ki gonosz ereje, így távol tudja tartani a varázslót (és minket egy nagy lángoszloppal, ha közel merészkedünk hozzá...)
A játékban való eligazodást segíti a játékhoz készített térkép. Az egymás alatt öt szinten elhelyezkedő kastélyban a szintek között kötéllel tudunk közlekedni. A koponyák helyeit kis 'x'-el jelöltük.
Hősünk pusztán spanyol vérmérsékletének köszönhetően úgy ítélte meg a helyzetet, hogy ha már lehet választani, akkor a varázsló oldalára áll - kockáztatva azt-, hogy a végén esetleg mégis elvarázsolják. Első feladata lesz a 20 db. Koponya összeszedése. Tevékenysége nem lesz könnyű, mert útját akadályozzák a sárkány hű szolgái: a holló, a repülő fejsze, a csontváz, egy szörny, és a guruló hordó. A hordót egyszerű kivédeni, mivel csak át kell ugranunk.
A fejsze és a holló elől le tudunk guggolni, míg a csontvázat és a szörnyet rúgásokkal tudjuk elpusztítani. Természetesen mindez igen jó reflexet és ügyességet igényel. Arra figyeljünk, hogy ha megnyomjuk a le gombot, hiába tartjuk nyomva, harcias hősünk egy kis idő után feláll egy pillanatra! Ha bármelyik ellenféllel találkozunk, azonnal elvész egy életünk! (A játék ilyenkor egy gombnyomásra folytatódik arról a helyről, ahol a "találkozás" történt).
Néhány koponya megszerzése nehézséget okoz. Ilyen pl. a függőkertbe helyezett koponya, amelyet bárhogy is ugrálunk, egyszerűen nem érünk el (2. kép). Ekkor menjünk el a kert bal szélén lévő csodaforráshoz, és leguggolva a forrás előtt, halk kattanás jelzi, hogy hősünk feltöltődött életerővel. Ez persze azonnal megmutatkozik abban, hogy kétszer akkorát tudunk ugrani, így elérhetjük a koponyát, és hasonló módszerrel a sárkány-barlangba vezető kötelet is.
Itt két halálfej is van, az egyik egészen közel a sárkányhoz. A sárkány, megpillantva minket, fenyegetően csapkod rút szárnyaival. Nem érdemes túl közel menni hozzá, mert láng csóvát lő ki, és megégünk, mint a lacipecsenye. Célszerűbb visszatérni előbb a kertbe, onnan pedig fel a 3. szintre. Innen egy eldugott titkos kötél vezet a varázsló rejtekhelyére. Ez a kötél abba az oszlopba lett elrejtve, amelynek felső talapzata nyitott (egyébként balról - jobbra a harmadik).
Feljutva a varázsló szintjére, szedjük össze a maradék három koponyát is. Ekkor az életeink számát jelző könyv lapján egy halálfej jelenik meg. Most menjünk a varázslóhoz, aki kitörli a halálfejes lapot, ezzel megsemmisítve a sárkány gonosz erejét, majd a könyv egy üres lapjára varázsport szór, amit persze a sárkány kifejezetten utál. A porral menjünk vissza a sárkányhoz, aki ezúttal is fenyegető mozdulatokat tesz. Most azonban menjünk egészen közel hozzá és szórjuk rá a varázsport (ezt a program automatikusan elvégzi). A sárkány ettől örökre elkotródik.
Most már csak egy feladatunk van, kijutni a várból. Ehhez először is álljunk a sárkány "hűlt" helyébe. Ekkor az égből alászáll a sárkány féltve őrzött kincse, a varázskulcs. A kulccsal ereszkedjünk le a START-pályáig. Rögtön a kötél mellett egy szokványos korsót pillanthatunk meg, ami azonban a vár titkos kijáratát rejti magában. Rúgjunk bele a korsóba egy nagyot, aminek hatására egyenesen a vár kijáratához juthatunk. A csapóhíd leereszkedik, a kijárat szabad. Küldetésünket sikerrel teljesítettük, de ki tudja akad-e még kalandja hősünknek ?

A játék legnagyobb hibája, hogy nagyon nehéz. Valószínűleg ez az a játék, ahol az 5 életünk a leghamarabb el tud fogyni. Ezen a problémán esetleg segít néhány hasznos POKE... Az eredeti, Attus-féle Enterprise verziót ZozoSoft javítgatta, megoldást találva többek között a játszhatóság problémájára:

  • A hiányzó betöltőkép pótolva lett.
  • Szöveg grafikák át lettek másolva az angol verzióból, így a program már angol nyelvű.
  • A billentyűzet alapértelmezésben belső joy-ra definiálva.
  • Betöltés után választható örökélet.
  • És ami a legfontosabb: A program immár EXOS kompatibilis, így fut 64K-s gépen is. Itt persze automatikusan megszűnik a sebesség probléma, így élvezetesebb a játék!
  • 128-as gépeken betöltés után választhatunk sebességet:
    • 1 = minden memória műveletnél várakozás (OUT 191,0);
    • 2 = minden utasításnál várakozás (OUT 191,4);
    • 3 = nincs várakozás (OUT 191,12).

Örökélet: POKE 33715,0

Térkép, Térkép2