The Sword of Ianna

2017 - RetroWorks

akció, kaland

Spectrum (128k)

 

 

 

 

 

 

 

Réges-régen a világot a Káosz istene uralta, amiből persze semmi jó nem sült ki. Ianna - egy másik istenség - azonban olyan kardot készíttetett, ami képes legyőzni a gonoszság teremtményeit. A kardot egy nagy harcos, Tukaram érdemelte ki, aki hosszú harc után végre békét hozott a világra. De a gonosz nem nyugszik, néhány évszázaddal később (no igen, halhatatlanoknak könnyű türelmesnek lenni...) újra támadnak! Tukaram persze rég halott, de a kardja fellelhető! Jarkum-nak - a "szerencsés" kiválasztott harcosnak - tehát rendet kell teremtenie a gonosz istenség csúf teremtményei között!
Ilyen előzményekkel indul a RetroWorks parádésan kivitelezett játéka. A program - játékmenetben (és színvonalban) - alig tagadható módon hasonlít a Prince of Persia-ra, amiből hivatalos Spectrum klón nem is készült anno, "csak" egy maszek verzió. Hősünk ugyan ezúttal nem egy ifjú herceg, hanem egy nagydarab barbár harcos, de faladata hasonló. A játék folyamán előttünk kibontakozó (minimalista) történet közepette kell eljutnunk - a szükséges tárgyak megszerzésével - a nehézségi szint kijáratáig, ami a következő szintre visz. Főhősünk, rengeteg - gondosan animált - mozdulatra képes: Termetét meghazudtoló ügyességgel kapaszkodik, mászik, ugrál. De szükség esetén egyetlen gombnyomással előkapja farzsebéből jól megtermett kardját, hogy miszlikje vágja a rá támadó lényeket. Ebből talán már nem sejthető, hogy főhősünknek a kardján, és akrobatikus képességein kívül az eszét is próbára kell tenni, hogy elhárítsa az elé tornyosuló akadályokat:

  • Az akadályok között a szörnyek a legnyilvánvalóbbak (mondhatni "szemetszúróak"...). Megadott pozícióban járőröznek, ha egy vonalba kerülünk velük és felénk fordulnak, észrevesznek. Ilyenkor ők is kardot rántanak, és ránk támadnak. Az egyszerű(?) csontvázak nem sok vizet zavarnak, de van pár kellemetlen figura, aki - ha rosszkor pislogunk - lekaszabolnak, legalábbis, amíg kevesebb a tapasztalatunk. Merthogy a játékban a harcok folyamán tapasztalatot szerzünk és megfelelő mennyiségű győzedelmes harc után szintet lépünk! Összesen 8 szint van, nagyobb szinteken nagyobb sebzést osztunk ki és jobban bírjuk a gyűrődést. Persze szörnyekből is vannak alacsonyabb, magasabb szintűek... Figyeljünk erre, mert ugyan egy egyes szintű csontváz nem sok gondot okoz, de egy kettes szintű semmi perc alatt miszlikbe aprít! Nincs mese, itt ki kell ismernünk a szörnyek harcmodorát! Az egyszer legyőzött ellenfelektől szerencsére végleg megszabadulunk, legközelebb, amikor arra járunk, már nem jelennek meg.
    Itt érdemes pár szót mondani a harcrendszerről: a minket ért sérülések (ide értve a harcban szerzett sérüléseket, vagy amit azért szerünk, mert nagyobb magasságból esünk le) energiánkat csökkentik, a "műszerfalon", a portrénk melletti piros sáv ezt jelzi. Mellette a világoskék sáv a megszerzett tapasztalati pontot jelzi. Ha ez eléri a maximumot, szintet lépünk, amit az L (level) jelzés számlál. A mi paramétereink mellett, jobbra a képernyőn rajtunk kívül tartózkodó szörnyek (maximum 2) energiája és szintje látható.
    Ha elfogy az energiánk (meghalunk), az utolsó "ellenőrző ponttól" kezdjük újra a kalandot. A program nem számlál életet.
  • Terepakadályból a legkézenfekvőbb a játéktér oldalán lévő kapu (az első szinten sárga), melyet a hozzájuk tartozó kapcsoló (egy nagy kar) elmozdításával, vagy az ajtót őrző szörny legyőzésével lehet kinyitni. A faajtókkal könnyebb dolgunk van: ezeket egyetlen kardcsapással összetörhetjük. Tipp: ha egy ellenségre ráeresztünk egy kapcsolóval működtethető ajtót, kilapul!
  • A szemközti falon látható ajtók ugyanúgy működnek, mit a képernyő oldalán lévők. Ha kinyitottuk, a 'fel' iránnyal tudunk rajta keresztülmenni. Némelyik ajtó mellett viszont különböző színű zárat látunk, ezek nem kapcsolókkal működnek, meg kell találni a megfelelő színű kulcsot hozzá. Ha nálunk van a megfelelő kulcs, közeledtünkre az ajtó magától kinyílik. (Sokféle alakú ajtó van, sajnos nem minden ajtóról látszik egyértelműen, hogy tényleg az.)
  • A földön heverő ládák, edények - vagy éppen golyók - akadályt képeznek ugyan előttünk, de egy kardsuhintással ezeket is széttörhetjük. Általában valamilyen tárgyat is rejtenek, ritkábban kapcsolóként is szolgálnak!
  • A karókra, tűzre különösen figyeljünk, ha ezekbe zuhanunk vagy lépünk, azonnal meghalunk!
  • Nyugodtan nevezhetjük magukat a platókat is akadálynak! Itt bizony lesz bőben ugrálás. Valahol helyben tudunk felugorni és felkapaszkodni, valahol csak nekifutásból tudunk átugorni (úgy nagyobbat ugrunk, mint helyből). Azon platók szélét, amiben meg tudunk kapaszkodni, a program más színnel jelöli meg. Pl. az első szinten jól látható módon fehérrel. Ezen platók széléről - háttal állva - le is tudunk mászni, elkerülendő a nagyobb magasságból való leesést. Magyarán minden olyan képességünkre szükségünk lesz, mit Perzsia Hercegének...
    Tipp: ha egy "szakadék" túl széles és nem tudjuk átugorni, még lehet, hogy meg tudunk a plató szélébe kapaszkodni. Ugrás közben tehát mindig tartsuk nyomva a 'fel' irányt.
  • Csapdák: felénk guruló sziklák, hólavina, stb. Akkor indulnak el, ha a pálya egy bizonyos pontjára értünk. Ha nem tudjuk időben kikerülni, az halálos. Jószerivel csak akkor van esélyünk kikerülni, ha már ismerjük a csapdát, számítunk rá, így egy kis Rick Dangerous beütést is kap a játékmenet...

Említettük már a tárgyakat, nézzük meg, hogy milyen tárgyakat találhatunk:

  • Étel: különböző formában tálalva találhatjuk. Nem tudjuk felvenni, a helyszínen elfogyasztva azonnal pótolja elvesztett energiánkat.
  • Gyógyital: felvehetjük, majd a kívánt pillanatban elfogyasztva szintén energiánkat pótolja.
  • Kulcsok: a zárral ellátott ajtókat nyithatjuk ki vele.
  • Fegyver. Nem lesz sok, összesen háromféle fegyvert használhatunk.
  • Küldetésekhez kapcsolódó tárgyak:
    • Befőttesüveg: tökéletesen alkalmas arra, hogy a megfelelő kútnál szenteltvízzel töltsük meg.
    • Egyéb - áldozati oltárokra helyezendő vagy épp megszerzendő - kincsek.

A "műszerfalon" a bal oldali tárgylistába kerülnek a kulcsok, gyógyitalok, kincsek. Középen látható az aktuális fegyver. A tárgyakkal a 'H' megnyomása után megjelenő menüben tudunk bűvészkedni. (jobbra - balra, választás a tárgyak között, tűz - tárgy használata, le - fegyver választása). Ugyanebben a menüben az 'X' megnyomásával szakíthatjuk meg a játékot, vagy a 'H' ismételt megnyomásával léphetünk vissza a játékba. Megjegyzendő: a gyógyitalt nem érdemes tartogatni a következő szintre, mert nem marad nálunk!
Szépen animált főhősünk meglehetősen sokféle akrobatamutatványra képes. Az, hogy milyen mozdulatot tud, attól függ, kezében van-e a fegyver, vagy sincs. A 'tűz 2' billentyűvel lehet a fegyvert előkapni, elrakni. Ha valahol leesünk, automatikusan elrakjuk a kezünkben lévő fegyvert. Fegyver nélküli "mutatványok":

  • jobbra - balra: séta,
  • tűz + jobbra - balra: futás (a tűz gombot nem kell nyomva tartani),
  • tűz: kapcsoló használata,
  • le: guggolás, tárgy felvétele,
  • fel: ugrás, kapaszkodás, belépés ajtón,
  • fel + jobbra - balra: ugrás (futásból, vagy állva).

Fegyverrel a kézben:

  • jobbra - balra: előre, hátra,
  • tűz fel: támadás felülről,
  • tűz + jobbra + balra: kétféle támadás csípőből,
  • tűz + le: támadás leguggolva,
  • fel: védés.

A játék összesen 8 hatalmas szinten játszódik. Már volt szó róla, hogy egyetlen életünk van. Az első szint is hatalmas, de ott legalább nem nagyon lehet eltévedni. A többi szint viszont kész labirintus, tele kapcsolókkal és zárt ajtókkal! Szerencsére a program annyira azért nem szívatja játékosokat, de a labirintusokat fel kell térképezni, a szörnyek viselkedését ki kell ismerni. Hogy a végcél egyetlen életünk birtokában elérhető legyen, a program egy ötletes megoldást tartogat: Minden szint elején (kivéve persze az elsőt) megkapjuk annak kódját! A megfelelő kódot a menüben (PASSWORD menüpontban) megadva az adott szinttől indíthatjuk a játékot - kímélendő a játékosok idegrendszerét és hajzatát... Akik pedig a nyolcadik szint végén legyőzik a Káosz istenét is, tovább bolyonghatnak egy titkos pályán (ez lenne a 9. szint, aminek Nostalgium a neve). Ez régi spanyol játékok helyszíneit eleveníti meg (A RetroWorks spanyol csapat): Camelot Warriors, Sir Fred, Game Over, Livingstone Supongo, Army Moves, Fred, Abu Simbel Profanation, Freddy Hardest.
A kivitelezésről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Az animáció, grafika gondosan megrajzolt és változatos. A labirintusok hatalmasak, könnyű bennük eltévedni (Aki Rastan-féle futkorászásra számít, csalódni fog...) A játékmenetet jól megkomponált zenék kísérik. Kell is a programnak a memória. A játék - méretére tekintettel - eredetileg lemezen jelent meg, ebből készült magnós (tap) verzió, bár ezt igazi gépen csak a türelmesebbek erőltessék.
Nehézségi szint kódok:

  • Level 2: D4545E558D
  • Level 3: 97574C54DE
  • Level 4: 96564354DD
  • Level 5: 91516654FC
  • Level 6: B050785719
  • Level 7: B35364571F
  • Level 8: A253645730
  • Level 9: 0CAFECAFE0

Irányítás:
Sinclair botkormány, vagy billentyűzet (O, P, Q, A)
A billentyűzet definiálható.
SPACE - tűz 1
CAPS SHIFT - tűz 2
H - menü

Térkép